Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:09:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rimma fläsket själv  (läst 139856 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #30 skrivet: 2009.10.31 - 10:08:53 »

 :bearhug: Ni  är för gulliga. Man blir så glad av att komma in här o läsa inlägg. Ha en skön helg. Själv ska jag ut på ett lite pirrigt besök. Ska provrida min ev. blivande nya häst.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #31 skrivet: 2009.10.31 - 10:12:32 »

Jo Hemul, det fungerar så att alla i jaktlaget köper köttet. Man betalar en lägre avgift för att vara med och sedan får man även betala för köttet. Perfekt för mig som slipper avgiften men får köpa för samma pris. Sen är jag inte mycket för att stå på pass och frysa heller.
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #32 skrivet: 2009.12.14 - 16:35:33 »

Jag köpte en 1/4 gris i helgen från Husa gård i Vallentuna. Då fick jag med ett stort stycke sidfläsk som jag tänker rimma själv. Det ska bli spännande att testa. Skinkan hade de redan rimmat så det slipper jag. Däremot var det med en stor fläsklägg som väl ska rimmas för att bli mör och god eller har ni något annat tips om vad man kan göra med den. Det är lite lyxigt att ge den till hundarna.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2009.12.14 - 16:51:57 »

Det kommer att bli kanooon!   :clap_jump:

Jag gillar färsk fläsklägg också, men jag är uppfödd på det.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #34 skrivet: 2009.12.15 - 14:23:52 »

Kokar du läggen? Vad äter du till?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2009.12.15 - 14:41:12 »

Mamma brukade göra dillkött och sånt på fläsklägg, så det tycker jag är gott. Pepparrotssås till tycker jag också om.  :shy:

Om du rimmar kan du väl tala om hur lång tid du lät det ligga och hur det blev. Har bara gjort relativt små stycken. Tänk vad dum man är som inte skriver upp allt sånt så man har nåt att gå efter nästa gång!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #36 skrivet: 2009.12.16 - 21:31:36 »

Men med pepparotssås lät gott .Rimmar jag ska jag absolut säga till hur jag gjorde. Men det får vätna till efter jul.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #37 skrivet: 2010.04.13 - 02:50:49 »

Mamma brukade göra dillkött och sånt på fläsklägg, så det tycker jag är gott. Pepparrotssås till tycker jag också om.  :shy:

Om du rimmar kan du väl tala om hur lång tid du lät det ligga och hur det blev. Har bara gjort relativt små stycken. Tänk vad dum man är som inte skriver upp allt sånt så man har nåt att gå efter nästa gång!
Det var ju flera år sen du la upp det här lilla tipset. Dillkött på fläsklägg känner jag inte någon som har gjort, så det receptet vill jag gärna ha! Jag är van vid nötkött när det kommer till denna variant, så jag är nyfiken på kryddorna. De måste ju vara lite olika?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2010.04.13 - 09:06:48 »

Det var bara 4 månader sen faktiskt. Har du så långtråkigt här så tiden kryper?  :sad:

Nä, det är inget speciellt recept. Bara koka läggen, skär i bitar och och gör en dillsås på spadet. Ättika brukade mamma ta, inte citron som jag tror en del använder, men det är väl en smaksak. Jag tycker det är väldigt gott, men det kan ju beror på tillvänjning. Men gillar man fläsklägg förstår jag inte varför man inte skulle gilla det. Passar med det sura ihop med det feta.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #39 skrivet: 2010.04.14 - 15:31:02 »

Ja ättika ska det va. Nu har jag kokat fläskläggen orimmad så det är bara att göra såsen då. Vanlig dillköttsås alltså.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2010.04.14 - 15:54:35 »

Ska bli spännande att höra vad du tycker. Men gillar du fläsklägg öht så tror jag nog du tycker att det är gott! :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2010.04.14 - 18:59:47 »

Bara en liten rapport om rimningtider. Fläskbenen fick ligga en 15-16 timmar. De blev väldigt möra, men kunde ha varit något saltare. Så 1 dygn som till fläsk i bit tror jag blir perfekt. Trodde de skulle klara sig med mindre iom att det inte är så mycket kött på dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
greenthumb
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #42 skrivet: 2010.12.11 - 18:11:07 »

Hej!

Jag ska göra min egen julskinka, och behöver råd vad det gäller rimningen.

Jag har hittat ett recept:

3 kg skinka
5 liter vatten
900g salt
2msk socker
1/2 msk salpeter
Rimma 14-20 dagar

Min skinka är på 2,5 kg och har en stor fin svål. Den kommer från en unggris på Domta gård.

De rimmtider jag sett här i tråden får mig att undra om det jag tänker göra kommer bli oätligt? Annars har jag börjat för sent! Den ligger ingnuggad med salt i kylen nu.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2010.12.12 - 06:35:55 »

Hej!  :wave:

Ingnuggad säger du - innebär det att du ska torrsalta den?

Om du syftar på tabellen jag la in i början så är de tiderna enbart för mörning av köttet, det ska inte ge någon extra sälta i den tillagade rätten alltså. Jag rimmar t.ex. tjocka isärskurna revbensspjäll 1-2 timmar. Då smakar de inte salt, men man behöver inte salta på dem heller när man steker dem. Alltså, man upplever inte alls de färdiga spjällen som rimmade, bara som möra.

Skinka ska ju vara mer hårdrimmad liksom. Någon som brukar göra det har skrivit om det nånstans, jag tror att det rörde sig om ett par veckor för en stor skinka?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #44 skrivet: 2010.12.12 - 22:10:41 »

Strunta i saltpetern, det är bara för färgen. Annars helt ok.
Loggat

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544