Jo ,den har redan hunnit bli en storfavorit hemma hos oss... gubben och jag fajtas om den plåten som vi gör varje dag
orginalreceptet hittade jag här:
http://www.lchf-recept.se/knackebrod/Den innehåller bara fröer, ost och ägg
Min variant ser ut så här och räcker till en ungsplåt:
3 dl riven ost ( jag använder rätt finriven ost här, men även grövre kan fungera)
4,5 dl fröer eller nötter ( jag använder kanske hälften sesamfröer och sedan lite av linfrön, solrosfrön och mandelflarn) jag lovar att det fungerar med bara sesam eller vilken blandning som hälst
3 ägg
en nypa salt ( jag kunde inte ha så mycket salt som det va i orginalet)
Ungen ska vara 175 grader.
1) riv ost
2) blanda ost och fröblandningen ordentligt ihop ( jag gör det för hand)
3) blanda i äggen
4) breda ut på en plåt med hjälp av en slickepotte eller liknande
detta att breda ut snyggt och över hela plåten är lite knepigt men viktigt för slutresultatet, slickepotten har varit det bästa verktyg hittills.
5) den ska vara i ugnen bara 7 minuter, man tar ut plåten och skär kakan i bitar ( hos oss blir det 16), vänder bitarna upp och ner och
6) stoppar plåten tillbaks till ugnen i eftervärmen, värmen ska alltså stängas av NU !
Jag har gjort ibland dubbla satsen och då gräddat plåtarna efter varann och sedan stoppat dom både in i ugnen samtidgt för att torka.
I början hann inte mycket av brödet bli något knäcke för vi smaskade om direkt... men det gör inget.
Lite ost och tomat , eller några gurka-skivor är helt
I orginalet föreslogs även lite olja för att knäcket skulle bli mer knäckit,, ,fungerar även det !
Vi har testat med vitlök... ta med i allafall 5-6 klyftor om man vill känna vitlökssmak, chili fungerar säkert det med.
Chips och tacochips kan det säkert bli av det här !!
Och det bästa är att min vikt går inte en uns upp även om jag käkar detta bröd 8 bitar / dag eller mer !!!