Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 03:30:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur mycket ägg kan man äta?  (läst 20158 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« skrivet: 2009.04.27 - 23:56:23 »

Tja!

Jag har hört från spridda källor att för mycket ägg är dåligt. Är det dåligt för lchf:are också? För det är ju hemskt praktiskt och billigt med ägg..

Är det vanliga som behöver tänka på fett och kolestrol som behöver tänka på hur mycket ägg dom äter?

Hur mycket ägg kan vi lchf:are äta i veckan utan att det blir farligt?
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2009.04.28 - 00:37:53 »

Ägg är ypperlig kost! Bara ett endaste ägg täcker hela vårt B12-behov per dag. Det säger väl en hel del? Dessutom så innehåller det en hel del andra bra saker.
Har du högt kolesterolvärde, ska du absolut inte äta för mycket ägg (och det gäller även LCHF:are), men har du inte det, kan du sätta i dig ett flak utan tanke på konsekvenserna. Enda anledningen att dra ner på äggkonsumtion är väl att man kanske tröttnar eller mår dåligt av det av andra orsaker.
Men jag känner människor som utan tvekan äter 4 stekta ägg per dag (och det är ganska många enligt normal konsumtion) och mår bra på det. Och då menar jag att de äter detta varje dag. Minst! Så det kan bli upp till 30 ägg per vecka för vissa människor.
Jag själv dänger väl i mig ca 20 ägg i veckan, och jag mår bra.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #2 skrivet: 2009.04.28 - 18:09:08 »

Ägg är ypperlig kost! Bara ett endaste ägg täcker hela vårt B12-behov per dag. Det säger väl en hel del? Dessutom så innehåller det en hel del andra bra saker.
Har du högt kolesterolvärde, ska du absolut inte äta för mycket ägg (och det gäller även LCHF:are), men har du inte det, kan du sätta i dig ett flak utan tanke på konsekvenserna. Enda anledningen att dra ner på äggkonsumtion är väl att man kanske tröttnar eller mår dåligt av det av andra orsaker.
Men jag känner människor som utan tvekan äter 4 stekta ägg per dag (och det är ganska många enligt normal konsumtion) och mår bra på det. Och då menar jag att de äter detta varje dag. Minst! Så det kan bli upp till 30 ägg per vecka för vissa människor.
Jag själv dänger väl i mig ca 20 ägg i veckan, och jag mår bra.

Finns det något enkelt sätt att ta reda på om man har högt kolesterolvärde eller är det läkarn som gäller? Just nu känns konstigt att äta så mycket ägg när man är van vid en eller 2 två typ var femte dag eller mindre. Om jag inte hade ägg skulle jag nog äta riktigt mycket tonfisk istället, det är inte alltid man har lust att ställa sig och steka saker och inte heller ger ens ekonomin den friheten.
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #3 skrivet: 2009.04.28 - 22:10:51 »

Kolesterolmyten är just det...en myt. Du behöver inte oroa dig för det. Det finns några släkten i världen som dras med en genetisk sjukdom som ger rubbad kolesterolomsättning, med skyhöga mängder skadlig kolesterol. De som har den rubbningen måste äta statiner. Vi övriga dödliga kan och SKA ignorera allt snack om "farlig kolesterol" pga vilken man "måste äta statiner" helt och hållet.
Får du i dig mkt kolesterol, tex via kosten, producerar kroppen inget eget. Om du inte får i dig något kolesterol, tex om du maniskt undviker ägg, då tillverkar kroppen eget så det står härliga till.
Så ät du ägg i lugn och ro, precis så många du vill och så ofta du vill. Näringinnehållet i ett ägg är det mest perfekta som finns för människor, så det är bara att svulla.  :whink: Man kan trolla fram så mycket goda maträtter med ägg, att det är nog ingen större risk att man tröttnar.

Själv äter jag mellan 20 och 30 ägg per vecka. Alldeles lagom.  :lol1:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2009.04.29 - 22:45:18 »


Finns det något enkelt sätt att ta reda på om man har högt kolesterolvärde eller är det läkarn som gäller? Just nu känns konstigt att äta så mycket ägg när man är van vid en eller 2 två typ var femte dag eller mindre. Om jag inte hade ägg skulle jag nog äta riktigt mycket tonfisk istället, det är inte alltid man har lust att ställa sig och steka saker och inte heller ger ens ekonomin den friheten.
[/quote]
Du behöver inte kolla kolesterolvärdet om du inte är sjuk på något sätt, det är det som är grejen. Har du väldigt, väldigt högt kolsterolvärde, så ska du undvika ägg, men inte annars. Du är ju helt uppenbart ung och stark, så jag tror knappast att du lider av de problemen!

Om du tycker att det känns konstigt att äta mycket ägg, så tycker jag att du ska köra lite mer på tonfiskgrejen då. Mat ska inte vara tvång, det ska vara njutning! Man MÅSTE inte äta mycket ägg för att vara LCHF:are. Äggen kan man lika gärna göra majonnäs av, som steka, och i sådana fall har du en ypperligt god dressing till din tonfisksallad.

Anledningen att ägg är väldigt populärt här, tror jag har att göra med att de går att variera i oändlighet. Antingen så kan man steka dem, och krydda med tabasco (för j-vla gott, om jag får säga det!), eller så kan man göra omelett, eller så kan man koka dem och till sallad eller en god fet röra med skinka. Ägg ersätter liksom bröd på något sätt iom att det också är ganska så smakneutralt.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.04.30 - 00:29:21 »

Gulorna innehåller väldigt mycket näring också. Det kan ju vara viktigt att tänka på att få i sig vitaminer och mineraler när man äter en på något sätt begränsad kost.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #6 skrivet: 2009.05.08 - 13:44:46 »

Tack för alla vettiga inlägg!
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544