Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 10:07:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: sötsug, hjälp!  (läst 7440 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« skrivet: 2009.04.08 - 19:31:41 »

Vad brukar ni äta när ni har sötsug? Eller ni kanske inte har det alls så långt ni kommit i dieten?

Jag har ett extremt sug på choklad just nu och jag vet inte vad jag ska göra, kommer snart börja bita på väggen!

Kan man äta mörkchoklad elller måste man göra sin egen choklad? Vad finns det förutom choklad som funkar?
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #1 skrivet: 2009.04.08 - 22:18:29 »

Ät ost och smörrullar, div ädelostar och drick mycket vatten.
Loggat

Vira
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.04.08 - 23:28:06 »

Jag kör också med ost och smörrullar. Det är perfekt när sötsug sätter in. Men det är även tillåtet att äta lite mörk choklad. Jag kan ha en 100g kaka 1-2 månader. Tar bara en liten ruta någon gång ibland. :lick:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #3 skrivet: 2009.04.08 - 23:51:33 »

Tack för tipset med ostrullar, vad rekommenderar ni för ostar? Jag brukar aldrig äta ost. Jag gillar såna här blåmögelostar och sånt, men om man ska hitta en hårdost som har mycket smak vad ska man köpa då? Norrboten? Skåning? Stockholming? Glenning? hehe massa konstiga namn för ostarna som jag har noll koll på.. Prästost hette en annan :P

Gud vilken disciplin du måste ha som kan nöja dig med 1 bit. Har jag chokladhemma så är det omöjligt för mig att hålla tassarna borta =/
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.04.08 - 23:57:02 »

Alla goda hårdostar är bra när man ska göra ostrullar. Så det är bara att välja och provsmaka. Om chokladen kan jag bara säga ju mörkare desto mindre tar jag. Det är därför den räcker länge.
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.04.09 - 00:10:14 »

Hmmm. Jag är ju ingen godisråtta och kom in på mörk choklad genom LCHF. Förut spottade jag och fräste om jag fick sån i munnen. Men jag tycker nog ändå att en halv kaka eller minst 4 rutor, det kan man väl klämma i sig.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2009.04.09 - 19:38:50 »

Här kommer en godisråtta ... salt lakrits är min lass, men jag kan vara veckor utan, och sedan blir det bara tvunget att köpa något.

Mörk choklad har inte påverkat min viktnergång. Under det året då jag gick ner 15 kg käkade jag säkert 70-86 % choklad varje fredag och ibland under veckan också.
Och jag nöjde mig inte med en bit utan minst halva hundragrammaren åkte ner , jag delar bitarna i mindre bitar och försökte suga länge.

Förra våren fick jag plötsligt en allergisk reaktion på choklad... det kliade i munnen och jag fick ont i halsen... har aldrig upplev något liknande, nu under vinter har jag faktiskt klarat av att äta choklad lite, skönt.

Smaken ändras under tiden och nu känner jag en bismak av köpechoklad, vi gör egen choklad av kallpressad kokosfett, eko-kakao och eko-socker + stevia.
På den strör vi ibland krossad nöt-fröblandning eller upptinade jordgubbar.
Det är inte svårt att göra, bara värma upp cocosfettet flytande, blanda i lite socker och mycket kakao.
Vi gör en sats som täcker två ungsplåtar och då går det åt ca. 300g kakao och kanske lika mycket  cocosfett.

Jag tillåter mig att njuta ibland av lakrisal eller läkerol ( en ask väger ju bara 22-25 gram så även om det är rena kolhydrat så kan ja suga karamellen med gott samvete)

MEN allt är så individuellt, någon blir sugen på mer om man äter potatis, en annan av godis, nästa av gräddglass, eller vad det nu kan vara.

jag är mest arg  :angrywife: på glutamat som finns på många färdiga rätter ( färdigt grillad kyckling) som gör att man inte känner sig mätt och vill bara käka mer  :so_mad:

SÅ  du får prova dig fram...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.04.09 - 19:43:35 »

Hur får du kakaon att lösa sig i oljan? Jag var tvungen att blanda i grädde när jag gjorde sånt.  :blink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2009.04.09 - 19:54:57 »

Jag vet inte om det har jag göra med att jag använder min "grötkastrull" nuförtiden bara till chokladkok. :bg:
Den är alltså dubbelbottnad, man häller vatten på den yttre ringen och låter den koka upp.
Den värmer sedan innekastrullen där jag har cocosfettet.
Det har aldrig varit någon problem att få kakaon smält , däremot smälter inte socker, men det spelar inte någon roll.

Vi konstaterade idag att den eko-chokladen kostar ungefär 10 kr / 100g och det kallar jag billigt.

men eko-kakao kostar något på 30 kr / 250 g om jag inte minns fel  - alltså 10 kr /100g
cocosfett- blir det ungefär 100kr/ kg när man köper den stora hinken på nätet, därmed 10 kr / 100g ( minns jag rätt ??)
Lite socker och stevia till.
Det går åt kanske 300g cocos = 30 kr och 300g kakao = 30 kr tillsammans 60 kr för två plåtar  choklad... hemma hos oss räcker det nästan en vecka och vi är 5 !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.04.09 - 20:06:24 »

Jaha, så vattenbad alltså? Undrar om du eller nån annan) inte har sagt det förut, men jag har nog glömt.
Ska prova! Tack!  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #10 skrivet: 2009.04.09 - 20:26:35 »

Förut spottade jag och fräste om jag fick sån i munnen. Men jag tycker nog ändå att en halv kaka eller minst 4 rutor, det kan man väl klämma i sig.  :shy:

En ruta av den beska *** är tillräckligt för att jag ska spotta och fräsa i åtminstone en halvtimme.
Jag har tydligen inga behov av cacao...
Loggat
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #11 skrivet: 2009.04.09 - 20:45:29 »

Hmmm. Jag är ju ingen godisråtta och kom in på mörk choklad genom LCHF. Förut spottade jag och fräste om jag fick sån i munnen. Men jag tycker nog ändå att en halv kaka eller minst 4 rutor, det kan man väl klämma i sig.  :shy:
men hemulen... en halv kaka?!  :bang_head:

jag nöjer mig med en eller två. Men det ska vara minst 70 %!
Loggat

Ha en fettrik dag!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544