Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 03:51:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur hamna i ketos? Frågor om och hur  (läst 32592 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« skrivet: 2009.04.07 - 01:46:55 »

Hej allihopa!

Jag undrar hur få kolhydrater (i gram) man får få i sig som max för att hamna i ketos?

Hur länge dröjer det innan det som finns i kroppen försvinner och man går enbart på fettförbränning?

Vad händer om man äter kolhydrater lite för mycket och går över gränsen, måste man börja om igen från scratc eller hamnar man efter bara en dag?
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.04.07 - 01:52:47 »

Hej!  :wave:

Det där med ketos är inte så mycket att bry sig om - om man kissar ketoner eller inte, menar jag. Det visar just ingenting.

Enligt Barry Groves är det individuellt när man går över till fett som huvudsaklig energikälla, men  det sker vid mellan drygt 60 och 150 g kh, om jag minns rätt. Vid 60 gram har alltså alla gått över. Äter man bara lite kolisar så "går man på fett". Annars dog man ju. :tongue:

Jag tror det skiljer vad som händer om man äter för mycket kolisar. Det största problemet är nog för dem som har sötsug och kanske trillar dit ett tag. För andra tror jag inte det händer så mycket alls om det är en enstaka gång. Äter man bara kolisar kan man nog bli lite stirrig och speedad. En del rapporterar att de mår dåligt på olika sätt efter ett rejält avsteg, får tillbaks gamla besvär och får huvudvärk och blir dåliga i magen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #2 skrivet: 2009.04.07 - 11:24:21 »

Hej!  :wave:

Det där med ketos är inte så mycket att bry sig om - om man kissar ketoner eller inte, menar jag. Det visar just ingenting.

Hur menar du nu? Är inte kesos viktigt för att veta att man är i optimal förbränning av fettet?

Enligt Barry Groves är det individuellt när man går över till fett som huvudsaklig energikälla, men  det sker vid mellan drygt 60 och 150 g kh, om jag mins rätt. Vid 60 gram har alltså alla gått över. Äter man bara lite kolisar så "går man på fett". Annars dog man ju. :tongue:

ok, tack, ska försöka hålla mig under 60 g/dag. Vad menar du med att man dör?

Jag tror det skiljer vad som händer om man äter för mycket kolisar. Det största problemet är nog för dem som har sötsug och kanske trillar dit ett tag. För andra tror jag inte det händer så mycket alls om det är en enstaka gång. Äter man bara kolisar kan man nog bli lite stirrig och speedad. En del rapporterar att de mår dåligt på olika sätt efter ett rejält avsteg, får tillbaks gamla besvär och får huvudvärk och blir dåliga i magen.


Hmm, okey. Hur lång tid tar det för en person som har ätit kolhydrater som vanligt att hamna i ketos? Är det några dagar eller kan man komma in på det efter en dag? Har för mig att lagrena i kroppen, (är det glykogen?) räcker några dagar.


En annan fråga!

När jag kollar på näringsinnhållet på t.ex. finneli, är det något annat förutom kolhydraterna jag behöver tänka på?

Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #3 skrivet: 2009.04.07 - 11:49:30 »

Hur menar du nu? Är inte kesos viktigt för att veta att man är i optimal förbränning av fettet?

Det varierar mellan olika personer hur mycket/lite kolhydrater krävs för att börja använda fett som energikälla istället för kolhydrater. Ketosstickorna kan ge utslag i början, då kroppen precis ställt om sig, eftersom det kan produceras lite för mycket ketoner och överskottet då utsöndras via urinen. Men kroppen hittar en jämvikt ganska snart och slutar slösa bort ketonerna på det viset. Ketostickorna kan alltså ge utslag hos VISSA, inte alla, vilket gör det till ett rätt kasst testmetod. Men prova om du vill, det skadar knappast. Bli bara inte förvånad om stickan vägrar bli lila.
Det bästa sättet att kolla om man bränner fett är helt enkelt att hålla koll på kolhydratintaget. Särskilt i början, när man är ny med att LCHFa. Det kan ta ett tag att ställa om tänket och lära sig vad som är ok, och vad som inte är ok att äta, samt i vilka mängder. Efter ett tag lär man sig det och kan uppskatta rätt väl och slipper konsultera Fineli för minsta lilla.  :whink:

ok, tack, ska försöka hålla mig under 60 g/dag. Vad menar du med att man dör?

Hemul skojar. Hon brukar göra det.  :lol:
Det hon menar är att tallriksmodellförespråkare påstår att om man inte äter kolhydrater så dör man, eftersom hjärnan behöver kolhydrater för att fungera och liknande strunt. Äter man tillräckligt lite kolhydrater ställer sig kroppen om till fettförbränning, och då börjar hjärnan och resten av kroppens nyttja ketoner som energikälla. Detta är bevisligen kroppens favoritenergimedium, vilket är anledningen till att folk som käkar LCHF upplever sig bli så mycket piggare och friskare på den här kosten.

Hmm, okey. Hur lång tid tar det för en person som har ätit kolhydrater som vanligt att hamna i ketos? Är det några dagar eller kan man komma in på det efter en dag? Har för mig att lagrena i kroppen, (är det glykogen?) räcker några dagar.

Beroende på hur man gör, om man trappar ner gradvis eller kör "cold turkey" varienten och slutar tvärt. Trappar man ner kan det ta par månader innan man hamnar i ketos, men då slipper man oftast alla bieffekter. Slutar man tvärt brukar man må apa i 1-2 veckor men sen är man helt omställd till ketos.

En annan fråga!

När jag kollar på näringsinnhållet på t.ex. finneli, är det något annat förutom kolhydraterna jag behöver tänka på?

Det som alla på detta forum förespråkar är i första hand ren mat. Dvs man ska hålla sig lååååååååååångt borta från bearbetad mat. Unvika E-ämnen, lightprodukter i alla dess skepnader och även sötningsmedel då det triggar insulinutsöndringen och gör LCHFande onödigt svårt.  Det förespråkas också att äta kött från djur som levt så naturligt som möjligt, dvs kött från kor som gått ute fritt och inte utfodrats med stödfoder utan bara ätit gräs. Liksaså vildfångad fisk och kyckling och ägg från frigående hönor/kycklingar.
Detta eftersom all industriell bearbetning försämrar näringsvärdet i maten avsevärt. Det som tex står i SLV stämde inte när det skrevs och stämmer verkligen inte idag. Maten har tappat all näring och det enda sättet att ens komma i närheten av den näring som det SKA innehålla är att äta obearbetade råvaror.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.04.07 - 18:06:07 »

Citat
Hur menar du nu? Är inte kesos viktigt för att veta att man är i optimal förbränning av fettet?

Inte om man kissar ut ketoner. Det är ivf något man bara gör i början och det varierar friskt från person till person. Äter man lite kolisar är man per definition i ketos.


Citat
ok, tack, ska försöka hålla mig under 60 g/dag. Vad menar du med att man dör?

Tvärtom, man dör ju inte. Det är ju bevis nog på att man tar energin från fett eftersom de kolisar man äter inte räcker för att leva på. Muskler få man också, så man kannibaliserar inte på kroppen heller. Det enda som finns kvar att bränna för energi är ju fett. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.04.07 - 18:13:47 »

Jag skulle vilja lägga till ett nybörjarråd som jag önskar jag hade fått själv. Koncentera dig på att dra ner på kolisarna och att få i dig mer fett och strunta i detaljerna tills vidare. Allt behöver inte ske över en natt heller. Det viktiga är att komma in i det och att klara omställningen. Detaljer kan man peta med senare, om det skulle behövas.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #6 skrivet: 2009.04.08 - 01:01:17 »

Jag skulle vilja lägga till ett nybörjarråd som jag önskar jag hade fått själv. Koncentera dig på att dra ner på kolisarna och att få i dig mer fett och strunta i detaljerna tills vidare. Allt behöver inte ske över en natt heller. Det viktiga är att komma in i det och att klara omställningen. Detaljer kan man peta med senare, om det skulle behövas.

Jag vet inte riktigt hur vi kom in på stickorna men jag gissar att det är en vanlig fråga här, jag har inte några stickor och tror inte jag har råd att köpa heller om dom nu är så otillförlitliga, jag föredrar att räkna kolhydraterna eller ha en rund koll på hur många det är i saker.

Det är ett bra råd. Men samtidigt så vill jag så gärna göra rätt från början så att jag inte misslyckas eller tappar lusten för att det inte ger resultat.. Därav massa frågor :)

60 g lät lite mycket, så jag sökte på nätet och hitta flera sidor som skrev 20 istället.. Hur kommer det sig att du föreslog 60g? Är det kanske inte så noga? Jag vill inte göra fel så jag tappar motivationen när mina mått och min vikt går uppåt istället för neråt  :confused3:

Men nu tror jag att jag har förstått det lite bättre (eller så är jag bara mer förvirrad ), om jag förstått det rätt så förbränner man fett trots att man inte är i ketos eller så är gränsen för när man är i ketos inte låst vid 20 g utan höjs med tiden?

Jag trodde tidigare att man skulle hålla sig under 20 g per dag för att förbränna fettet men var lite osäker och frågade här.. och 60 g är ju 3 gånger så mycket.

Ni får mycket gärna hålla ett vakande öga över mig i min tråd där jag skriver om allt jag äter och antalet kolhydrater! Lägger upp lite bilder också så det blir behagligare att se på.  :smile:
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.04.08 - 01:42:08 »

Nja, jag förslog inte 60 g. Jag sa att på den nivån har alla gått över till "fettdrift" enligt Groves.  :whink:

Sen finns det så många modeller för exakt hur man ska äta, mer eller mindre underbyggda. En del tror att ju mindre kolisar desto bättre, andra tror inte det. Jag kan inte råda dig om det. Du måste nog avgöra själv vad du tycker verkar mest vettigt.  :nod-yes:

Exakt vad som är rätt och fel, det vet nog ingen och kommer kanske aldrig att veta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2009.04.08 - 02:28:36 »

Men om man nu kan äta 60 gram kolisar per dag, enligt den här dieten, så bör man kunna äta hur mycket kolhydratrika livsmedel som helst utan att gå över gränsen? Jag tänker då på morötter, kålrötter, potatis mm. Kålrötter innehåller inte speciellt många kolisar, så mycket har jag förstått iaf. Potatis är ju förvisso djävulens påfund, om man ska tro GI-förespråkarna, men jag vet inte om man ska göra det. Dessutom orkar man ändå inte äta mycket potatis (kanske pga kolhydratinnehållet, jag vet inte).
Vitkål exempelvis, hur mycket sådant kan man äta innan man går över gränsen 60 kolhydrater?

Vill bara påpeka att jag är nyfiken, och inte försöker vara otrevlig på något sätt, även om det kanske kan uppfattas så! Men jag är mycket tacksam för svar!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.04.08 - 02:35:28 »

Vad tror du jag äter potäter för?  :lol:

Vitkål? Det innehåller trots allt en del kolisar, nästan lika mycket som den hemska moroten, vet du, men på rätt sida om 5%-strecket, så det räcker med 1 1/4 kg för att komma upp i 50 g.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2009.04.08 - 03:05:55 »

Jäklar i det! Jag får nog ta och räkna ut mitt kolhydratintag under några dagar. Det verkar inte vara så stort, trots att jag inte lowcarbar.
Morot är alltså över den magiska 5%-gränsen?

Vitkål måste nästan vara den ultimata bantningskuren mao. Det innehåller inget fett, närapå inga kolhydrater, och dessutom en massa fibrer + vitaminer och mineraler. Börjar förstå tanken med kålsoppa!  :crazy:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.04.08 - 03:26:34 »

Fast fibrer kanske inte är så bra. Och alla kålväxter sabbar sköldkörteln.  :crazy:

Vitkål innehåller 4 g, morot 5.6 och potatis 16. You do the math.  :tongue:

Så här kan det se ut för mig.

Kodstycke:
Potatis        100 g     16.14 kh
Fil            200        6.60
Lök             50        2.40
Banan           50        9.15
                         --------
      Summa kolhydrater: 34.29

Sen blir det ju lite från grädde och kanske ett hemulbröd. Äter jag mycket sånt kanske jag drar ner på nåt annat. Men som du ser får man rum med en hel del om man inte kör extremvariant. 35 g är ju inte farligt och då tog jag ändå med en rätt normal potatisportion och den värsta frukten, om än bara en halv.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2009.04.08 - 05:04:22 »

Då kan jag äta nästan allt nu då, och ändå ligga på en skaplig kolisnivå?! Jag äter ju knappt något för tillfället. Alltså några livsmedel.  Ytterst, ytterst lite mjöl (typ redning i såser, men inte mer), och heller ingen mjölk. Återstår ju inte mycket roligt direkt.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.04.08 - 05:23:25 »

Har du börjat lowcarba nu då?  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #14 skrivet: 2009.04.08 - 06:23:07 »

Kanske. Men då är det, som sagt, ofrivilligt! Ska räkna på det. Tror att det är ganska nära låga kolisnivån, nämligen. Det som är ganska så tråkigt, är ju att det fett jag får äta nu är olja och typ majonnäs. Jättekul i längden! Inte! Men jag överlever!  :cool:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544