Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 08:49:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 23 24 [25] 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Noras väg ..  (läst 188126 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #360 skrivet: 2011.05.24 - 06:42:59 »

Hursomhaver, idag har jag känt mig HUNGRIG hela eftermiddagen  :sad:  Trots middag på älgkött med gräddsås och surkål .. trots tre stora ostskivor med smör – lika förbankat ville jag ha något att ÄTA  :lick:

Väl hemma från jobbet blev det massor med ostskivor av Västerbotten, blandade oliver och några gurkskivor samt två stora koppar the .. 

Undrar om jag fått mask ..  :max-shock:

Jag är hungrig när jag har mens! Och då brukar jag faktiskt äta. Kan det vara samma för dig? Sedan tycker jag att kroppen inte riktigt förstår skillnad mellan hunger och törst. Drick ett glas vatten när du börjar känna dig hungrig (om du inte borde vara det). Hjälper inte det så ät! Men glöm inte att låta bli när du "bara" är sugen.

Så försöker jag göra.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #361 skrivet: 2011.05.24 - 23:26:29 »

Citat
Just det där med språkförståelsen såg jag ett program om rätt nyligen och orsaken till att norrmän är bättre än sina grannar på att förstå språken i grannländerna har en annan förklaring.  :smile:
Norrmän har till skillnad från oss svenskar (och danskarna) en tradition att vara rädd om dialekterna i landet och är därmed mer öppna för att andra talar lite annorlunda mot vad man själv gör. Visst finns dialekter även här i Sverige men vi har ett annat synsätt på dialekterna och istället för att försöka förstå folk som talar en annan dialekt så vill vi gärna dumförklara dem istället bara för att de talar lite annorlunda.  :pippi:

Tja, möjligen kan det också vara en vinkling, men fråga du, om du känner en norsk som är 40+ vad för TV kanaler som han/hon kikade på under uppväxten  :flirting:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #362 skrivet: 2011.05.24 - 23:37:34 »

Jag måste dock säga att jag inte riktigt håller med om att Norrmän skulle förstå oss Svenskar bättre än tvärt om. jag hanterar många norrmän per telefon på jobbet... och en del förstår verkligen inte ett ord Svenska... andra Vill helt enkelt inte förstå  :rolleyes: men det stora flertalet fungerar det generellt bra med. Värre är det med Danskar!.. De om några vill inte förstå Svenska. trotts att många ord och fraser är helt lika svenskan....?  :rolleyes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #363 skrivet: 2011.05.24 - 23:42:47 »

Citat
Jag är hungrig när jag har mens! Och då brukar jag faktiskt äta. Kan det vara samma för dig? Sedan tycker jag att kroppen inte riktigt förstår skillnad mellan hunger och törst. Drick ett glas vatten när du börjar känna dig hungrig (om du inte borde vara det). Hjälper inte det så ät! Men glöm inte att låta bli när du "bara" är sugen.

Så försöker jag göra.

Jag är också sötsugen ett par dagar innan mens, men sen går det över som tur är. Men det kan inte ha varit det den här gången .. möjligen var det en liten ägglossning  :biggrin1:  Hursomhelst är hungern/suget över nu  :smile:

Lustigt att du nämner det, jag har faktisk tagit tag i det där med att dricka mera vatten, men jag gillar inte vattnet på jobbet så där dricks det mest kaffe ..  jag dricker alldeles för mycket kaffe och the antagligen. Här hemma har vi egen djupborrad brunn och vattnet är supergott  :lick: Sen ett par tre veckor tillbaka börjar jag numera morgonen med ett stort glas vatten.

Hur som helst, tack för tipsen och omtanken!  :smooch:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #364 skrivet: 2011.05.24 - 23:54:26 »

Citat
Jag måste dock säga att jag inte riktigt håller med om att Norrmän skulle förstå oss Svenskar bättre än tvärt om. jag hanterar många norrmän per telefon på jobbet... och en del förstår verkligen inte ett ord Svenska... andra Vill helt enkelt inte förstå  :rolleyes: men det stora flertalet fungerar det generellt bra med. Värre är det med Danskar!.. De om några vill inte förstå Svenska. trotts att många ord och fraser är helt lika svenskan....?  :rolleyes:

Hehehe, jag har också fått vara tolk mellan norrmän och svenskar hur många gånger som helst  :lol1:  Jag jobbade aktivt i en förening under flera år där medlemmarna fanns i både Sverige, Norge och Finland. Ja jisses vad det kunde bli roligt ibland  :lmao:

Nog är det så att det finns alla sorter, de som inte förstår, de som förstår ... och de som inte vill förstå  :flirting:

Fast väldigt många 40+are i Norge har växt upp med svensk TV ...  :whistle: 

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #365 skrivet: 2011.05.25 - 00:11:19 »

Ja så där blir ajg också innan mens... får ett jättesug och äter i princip allt jag kommer över!  :redface: även om det numera tack och lov inefattar salami och ost i stället för chipps och gelehallon!.. framsteg!  :flirting:

det där med äckligt vatten är faktiskt ett stort problem!... i vår förra lägenhet var vattnet sketaäckligt!.. gick inte att dricka!.. men i vår nya är vattnet tack och lov gott!  :tongue: så då blir det betydligt mer vatten!.. däremot jobbets är lite si och så emellanåt... så det varierar skarpt!... brukar försöka ta med en vattenflaska hemmifrån när jag kommer ihåg.  :nod-yes: kanske kan vara något att prova även för dig Nora?..


-- Ja de där med norrmän är ett kapittel försig..  :laugh: men när du säger det så brukar det sällan vara problem med 40:talisterna! kan ju mycket väl vara TV:n som vi har att tacka för det då!  :lol1:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #366 skrivet: 2011.05.25 - 00:47:58 »

Citat
brukar försöka ta med en vattenflaska hemmifrån när jag kommer ihåg.  :nod-yes: kanske kan vara något att prova även för dig Nora?..

Ja varför inte?!  :nod-yes: Tiden kan säkerligen vara mogen för en vattenflaska med på jobbet  :nod-yes:
Efter ett par år av anmärkningar kring min mathållning så har det faktisk dykt upp fler och fler små bregottaskar i vårt personalkylskåp  :thumbsup:

De syrligaste kommentarerna kring att jag åt middag till frukost etc har ebbat ut ..  Så det är kanske dags att dra igång dem igen!!  :laugh:
Det roligaste i kråksången är att en av mina goaste goa arbetskamrater har börjat med LCHF sen några veckor tillbaka :thumbsup:  Hon har redan gått ner flera kilo och blivit nästan av med sin krånglande mage  :nod-yes:

I morgon ska vi äta tillsammans, en alldeles förtjusande god Taco-låda som jag fixade i kväll, med sallad till  :lick:
Kanske ska jag ta med en flaska vatten att bjuda på också  :biggrin1:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #367 skrivet: 2011.05.25 - 01:02:16 »

 :laugh: Låter som en ypperlig plan tycker jag!  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #368 skrivet: 2011.05.25 - 06:51:20 »

Kaffe är motsats till vatten, det räknas inte som vätska... Men det antar jag att du vet. Ta med vatten är väl bra. :smile:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #369 skrivet: 2011.05.25 - 12:22:57 »

För illasmakande vatten kan jag varmt rekommendera Brita-kanna. Den har kolfilter som göra vattnet riktigt gott.
Loggat

Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #370 skrivet: 2011.05.25 - 16:52:42 »

Kaffe är motsats till vatten, det räknas inte som vätska... Men det antar jag att du vet. Ta med vatten är väl bra. :smile:

Tycker mig komma ihåg nåt om att man skall dricka ett glas vatten för varje kopp kaffe .. I dag har jag försökt – jisses så många toabesök det blivit idag  :shock: 

Har redan gjort i ordning en flaska som skall fyllas med vatten och tas med till jobbet i morgon. Gjorde en fin etikett där det står "Ekologisk vatten"  :biggrin1:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #371 skrivet: 2011.05.25 - 17:33:49 »

 :lmao: :thumbsup: Helt rätt!!!  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #372 skrivet: 2011.11.23 - 01:57:22 »

Det går uppåt och neråt ... just nu är jag alldeles för mycket uppåt, dags att dra i handbromsen  :ninja:

Hursomhelst orättvist att karlar verkar kunna synda mera än fruntimmer utan att det märks 
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #373 skrivet: 2011.11.23 - 11:40:58 »

Japp, det är livets orättvisa.
Loggat

Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #374 skrivet: 2011.11.24 - 13:06:51 »

I går var jag på en föreläsning genom jobbet. Det handlade om information kring landstingets insatser för att Citat : Att stödja och utveckla det hälsofrämjande och förebyggande arbetet i landstingets verksamheter

Jodå, en del av det var ju absolut vettigt, som att stödja personer genom motiverande samtal för att uppnå ändrade vanor vad gäller tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig aktivitet ...

Sen kom det upp en liten grå landstingsrepresentant (60 +) och inledde med välmodulerad röst om felaktiga matvanor .... Tills han plötsligt fick något som liknade ett utbrott (enligt mitt sätt att se/höra det ..) och höll en dundertalan om förkastliga dieter som den där "Kostdoktorn" vars råd INTE hade något stöd av någon som helst forskning!!
Sedan kom en lång harang med vältalighet för livsmedelsverkets rekommendationer som han försökte förstärka med bildspel av tallriksmodellen och nyckelhålsmärkt etc ... Wooohooo säger jag bara, så oprofessionellt han betedde sig  :shock: 

Det som jag går och irriterar mig över idag är att jag ramlade helt ur koncepterna och satt där som ett fån och inte ifrågasatte det han sade ..  :blink:  
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Sidor: 1 ... 23 24 [25] 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544