Alltså, för vanlig surkål behöver du bara vitkål, havssalt (salt utan jod ivf) och eventuellt lite vatten. En stor bunke att stöta sönder kålen i och en någonting att stöta med. Jag tar min största rostfria bunke och mortelstöten och ibland hela morteln och bankar med.
Mjölksyrabakterierna finns redan på kålen, så någon starter behövs inte. Vassle har man i mest som näring åt bakterierna om man syrar näringsfattiga grönsaker, har jag läst. Det behövs inte med kål och jag gillar inte smaken det ger, så jag kör utan.
När du bankat kålen och blandat i lite salt packar du den stenhårt i krukan med knytnävarna och lägger på tyngderna som medföljer. Det måste vara lite jäsmån i krukan så det inte puttrar över. Sen väntar man några timmar och ser hur mycket kålen saftar sig. Om inte lagen står över stenarna (gör den nästan aldrig för mig) så får man koka like saltlag och slå på när den kallnat. Vätskan minskar nämligen under jäsningen. Sen lägger du på locket och fyller vattenlåset. Sen är det bara att vänta en 3 veckor så där om du jäser i rumstemperatur.