Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:00:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sötning  (läst 74830 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.01.13 - 22:11:47 »

En del använder sötningsmedel, men de flesta av oss är nog kritiska mot det och mot tillsatser i mat över huvud taget.  :goggle:

Räddningen om man vill ha efterrätt någon gång eller göra egen glass heter stevia. Stevia är en sydamerikansk ört som är mycket söt. Extrakt av stevia är 300 ggr sötare än socker och inte blodsockerhöjande. Används i ytterst små mängder. Går inte att mäta, det är knivsudd som gäller.  :nono:

Förutom vitt pulver (extrakt) finns även grönt pulver (pulvriserade blad) och hela torkade blad. Även "tinktur" finns, men det kan man lätt göra själv från pulver + vatten eller alkohol.

Det bör sägas att en del inte gillar stevisamaken. De känner en besk smak som uppfattas som vidrig. Även om man gillar smaken ska man använda stevia mycket försiktigt. Det funkar inte att göra saker jättesöta som man kan med socker. Om man gör det bara precis så sött att det funkar brukar det bli bra. Det bästa är att prova sig fram med en ytterst liten mängd i taget.

Ett knep om man inte är no-carbare är att använda en liten mängd vanligt socker. Det verkar som om stevian då förstärker sockersmaken och den blir den dominerande smaken även om man använt pyttelite. Som exempel tar jag till en hel långpanna kålpudding (8 portioner) ungefär 2 tsk molass och lite stevia utrört i vatten.

Det är uppenbart att stevia passar bättre ihop med vissa saker än med andra. Mina favoriter:
citron - super!
choklad, varm som kall
vissa ättiksinäggningar t.ex. rödbetor
bär

Mer info om stevia:
http://stevia.net/
http://westonaprice.org/modernfood/sugarfree_blues.html#stevia

Inköpsställen:
http://forum.fetbobba.net/index.php?topic=90.0
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.01.14 - 21:47:33 »

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix1.htm&p=H&wts.ACCESS=passthru

 :wave: Härifrån kan man beställa fröer om man vill odla stevia själv
Loggat
Minna
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 19



« Svara #2 skrivet: 2008.01.24 - 12:13:35 »

Undrar nu - har någon lyckats med odling? Köpte en påse från Runåbergs fröer men det bidde inte ens en planta. Verkar svårodlat, men jag ska prova ivår igen.  :smile:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.01.24 - 14:50:46 »

idalinda lyckas bra, hon.  :evil:

Mina har också kommit upp även om de inte blir lika fina som idalindas. Har sått frön 2 år. I år övervintrade jag plantorna. Klippte ner 2 nyligen. Det kom genast nya skott, både rotskott och vanliga. Sparade den största av de gamla som den var och slängde resten. Kul att se hur de sköter sig i sommar. Några nya frön behöver jag inte sätta ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #4 skrivet: 2008.01.24 - 21:17:23 »

blommar växten med fina blommor också?
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2008.01.24 - 23:15:49 »

Den blommar också ,men blommorna är väldigt små ,inget att beundra på .

Mina övervintrar nu i växthuset ( +7 grader ) och blommar och jag har en plastpåse över ett par huvud så att jag kan samla några fröer.

Jag börjar odla mina plantor i mars kanske. Först under extralampa inomhus och när de har grott så att man kan hantera dom , skolar jag om dom dvs. planterar en och en i en vanlig 10 x 10 kruka och placerar lite svalare ( 10-17 grader under en lysrör). ( jag odlar hundratals plantor varje år ...)
De är inte mer än några cm stora i början av juni då jag planterar dom ute , även där tycks de växa sakta , men i augusti börjar jag samla blad.

Jag har ca. 5-6 plantor och de blir ca. halv meter höga och grenar till kanske 4-5 grenar.
jag tillämpar täckodling  (klippt gräs överallt på odlingsmarken )
Dessa 5 skördar jag kanske 2-3 gånger under hösten och torkar bladen i en torkapparat.
Det blir kanske 2 dl bladsmul. Det förvarar jag i en platsburk i kylen och tar 1-2 tsk och gör pulver av det med mortel.
jag bakade till jul lite muffins och nu har jag börjat testa lite choklad igen, där jag också använder stevia.

Vi funderar att ha lite vanligt socker i chokladen och iden att ha både stevia och socker  låter  bra.. ska testas !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.01.28 - 05:07:45 »

Och här kan man får bra information om olika sötningsmedel, goda som onda.
http://westonaprice.org/modernfood/sugarfree_blues.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #7 skrivet: 2008.01.30 - 14:10:12 »

jag fortsätter med vanlig socker eller honung.

Vill inte äta kemi och stevia smakar :puke1:

Men man klarar sig oftast med bara en tredjedel av angiven sockermängd i ett recept :lick:

...eller finns det någon här som har provat Chicolin? Hemul kanske?
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.01.30 - 15:44:21 »

Nej, jag är så nöjd med min stevia så och jag har ett kvarts kilo så jag står mig.  :thumbsup:

Här du själv provat Chicolin? Det är inulin va?

[TILLÄGG]
Jaha, det är det och WAPF rekommenderar just den sorten, Chicolin. Som  vanligt en del läsvärt där.
http://westonaprice.org/modernfood/sugarfree_blues.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #9 skrivet: 2008.01.30 - 17:10:50 »

[TILLÄGG]
Jaha, det är det och WAPF rekommenderar just den sorten, Chocolin. Som  vanligt en del läsvärt där.
http://westonaprice.org/modernfood/sugarfree_blues.html

Börjar du bli senil? Titta på inlägget ovan! Det var ju därför jag frågade :smack:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.01.30 - 17:33:17 »

 :max-shock: :sosad:

Citat
Titta på inlägget ovan! Det var ju därför jag frågade :smack:

Det framgår väl inte att du hade det från WAPF!   :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #11 skrivet: 2008.01.31 - 10:43:08 »

nej, men jag gick ju in i din tipsade länk. Därför riktade jag ju frågan till Dig om Du kanske har provat :whink:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #12 skrivet: 2008.05.01 - 16:53:43 »

Idalinda!
Hur går det med dina plantor? Har de överlevt vintern? Kan Du inte lägga ut en bild sedan när de blommar? Jag är nyfiken
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.05.01 - 16:57:54 »

Jaså, nu duger det!  :rolleyes:

Jag tog död på storplantan häromdan. Planterade om den och det tålde den inte. Det är lite liv i den än, men mycket är det inte.  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2008.05.02 - 22:58:39 »

jag måste alltså hinna och fota med ... ifs. tar just fotanden inte så lång tid, men att ladda på denna tröga datorn och sedan minska och ... då ger jag upp, men egentligen skulle jag göra det ändå... vänta och se vad det blir .... :tongue:

Jag har nu en fjolårs planta kvar, den står i en hink och frodas lite sparsamt. Den skulle behöva lite ny jord, men jag tror att jag slänger den snart ut igen.
Stevian är lite oregelbunden att gro, och jag har lyckats att få bara två plantor  i år att gro ,så det får duga.

Min man gillar inte stevia-smaken, men en blandning av stevia och vanlig socker fungerar bättre, så här går inte så mycket åt.
Jag får experimentera lite mer i bakningsfrånten när jag har tuffat ner i vikt några kilo till, nu är det bättre att avvakta.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544