Kokt lamm till currystuvning och annat

Sidor: << < (2/3) > >>

hemul:

Jag glömde en sak, idalinda. Lammbuljong geléar sig dåligt. Vill man ha gelé (lättare att hantera om man inte fryser i burkar), så slänger man med en fläsksvål bara. Då fixar det sig också.  :wave:

MiaP:

Det vanliga är nog ca 10 vitpepparkorn men jag skulle tro att  jag tar ca 15 som hemul. Ett bra sätt om man inte vill ha pepparkornen och lagerblad när man äter är att lägga dom i en tekula och låta den koka med så är det lätt att fiska upp allt när det kokat färdigt. :sneaktongue:

hemul:

Det där slabbet måste nog silas.

hemul:

Kom på att jag kanske måste förklara en sak, idalinda. Så här gör alltså JAG därför att jag är besatt av att få riktigt kraftig buljong (och det BLIR godare!). Mer normalt är nog att koka hela köttstycket med grönsaker och kryddor och skära upp det när det är kallt. Det kanske är lättare att börja med. Men buljongen från det blir ganska mesig. :sheep:

idalinda:

Så glad jag blir när ni tar tid och  förklarar ALLT .
Jag lovar att det kommer någon fråga till när jag har handlat hem köttstycket och är helt skräckslagen  :eeek: :whink:
Det dröjer nog tills jag får mitt nya kök  till brukskick ,förhoppningsvis före första advent.
Kanske äter vi lamm till just första advent  :rolleyes:

Sidor: << < (2/3) > >>