Syra, syra, syra!

Sidor: << < (3/7) > >>

hemul:

Citat från: Sorla skrivet 2016.11.17 - 11:34:55
--
Kul att du hittade några du gillar. Vilken färg väljer du? Det fanns en grön som jag blev förälskad i direkt. Irish green glazur.

--

Jag tror jag tar en sån där vanlig chestnut-brun. Fast jag är sugen på en treliters designad, mest för att de är större. Av dem gillade jag de mer traditionella gjorda av Daniel Lebon. Tycker nog old green är allra finast, men även den vita och den gula var fina. Men de är dyrare så... Tror jag ska beställa en till 5-liters också nämligen, så måste hålla lite i plånboken.

Ett annat tips om du ska börja, har upptäckt att ICA väldigt ofta har extrapris på ekologiska morötter, 10 spänn i bästa fall. Spelar väl ingen roll för en provburk, men ska man köpa 5-6 kilo så.

hemul:

Den här storleken gör jag. Men en del lägger in små hela eller skär i stavar, så man kan göra lite som man tycker. Men jag vill ha saftigt jag. :nod-yes:

Sorla:

Vilke suverän arbetsbeskrivning för en som aldrig har ägnat sig åt liknande hantverk. Jag blev sugen på att starta direkt, men först måste jag skaffa burken. Jag kanske tar en sväng förbi KS och kolla om de har några gamla implantat över. Själv kör jag Äkta vara.  :lick:

hemul:

Tack. Jag vet ju nu att du är en dumkopf så bäst att vara tydlig, tänkte jag. :bg:

Du kan ju ta en burk med skruvlock också om du har. Har kört med plastpåse fastsatt med gummisnodd över också. Men vill du ha det enkelt och helt luktfritt så... Åker du till IKEA så köp inte bara en burk. Den är bra att ha det i i kylen sen också om du inte vill krångla med att ösa upp i småburkar och sen vill du säkert sätta minst en ny sats direkt. Det tar ju så lång tid så man får ha lite framförhållning.

Gillar du det här så kör vitlök sen. Sen är du redo för det riktiga dundret - morot, ingefära, vitlök och äpplen. Och surkål förstås! Men jag måste säga att det är mycket roligare att syra morötter. Det är så mycket enklare och det är lättare att hitta på saker att smaksätta med och experimentera. Plus att morötter ju passar till nästan allting. Sa jag att ingefärsmorötter blandat med äppelmos är en riktig höjdare till revbensspjäll t.ex.?

Jag har misslyckats med syrningar också. Rödbetor har jag aldrig lyckats med, men det är känt att det är svårt. Palsternacka + äpplen som jag trodde skulle bli så gott möglade nåt fruktansvärt. Möjligtvis för att jag misslyckats med tyngderna. Lika så rättika. Men palsternacka är ju liksom lätt och fluffig och den ville flyta upp. När man gör surkål är en klassiker att lägga ett helt blad på toppen för att hindra stimlorna att flyta upp och sedan tyngd ovanpå. Skulle man kanske kunna göra med annat också. Ett blad kan väl inte ge så himla mycket kålsmak. Men morötter verkar inte dra till sig mögel. Har kört rätt många satser nu i olika typer av burkar och de har blivit bra allihopa.

hemul:

Salt! Glömde att prata om saltet! Man ska inte ha joderat salt, det hämmar jäsningen. Om det gör det så pass att det spelar roll vet jag inte, men alla böcker varnar för det så... Både Jozo och Falk har ju grovt havssalt utan tillsatser nu och det är billigt, så det kör jag med. Det är det salt jag använder till vardags, så nema problema för mig.

Sidor: << < (3/7) > >>