Syra, syra, syra!

Sidor: << < (4/7) > >>

hemul:

En sak till glömde jag. Det ska stå mörkt, eller ivf inte i starkt solljus. Brukar vira om en bit svart plast från en sopsäck. Inte så snyggt, men det funkar.

Subcalva:

Citat från: hemul skrivet 2016.11.18 - 03:25:10
--
Salt! Glömde att prata om saltet! Man ska inte ha joderat salt, det hämmar jäsningen. Om det gör det så pass att det spelar roll vet jag inte, men alla böcker varnar för det så... Både Jozo och Falk har ju grovt havssalt utan tillsatser nu och det är billigt, så det kör jag med. Det är det salt jag använder till vardags, så nema problema för mig.

--

Vill du inte få i dig jod?  :hm-hm:

hemul:

Jovisst, jag tar t.o.m. jodtillskott ju. Men mjölksyrabakterierna sägs få matsmältningsbevär av joderat salt. Nu innehåller ju havssalt jod naturligt och jag förstår inte skillnaden, men lika bra att göra som de säger. Särkilt om man, som jag, ändå inte har vanligt salt hemma.

hemul:

Tomten kommer tidigt i år. Jag har beställt från Holland. :ignore:
Orkar inte med kladdet med glasburkar längre. Trist när det misslyckas och blir förstört också. Nu fasar jag bara för hur jag ska få hem jättepaketet. Det skickas säkert med utkörning vilket posten inte ens försöker utföra och då får man hämta långt bort i helvete i ett industriområde.

hemul:

NU har krukorna äntligen skickats! Hade otur. Unnade mig en sån där designad kruka. När de skulle packa den visade det sig att den enda de hade kvar var spräckt, så jag fick vänta på nästa sändning eller välja en annan färg. Det rörde sig ju bara om en vecka, så då väntade jag på den jag gillade mest.

Här ska syras! :llama:

Sidor: << < (4/7) > >>