Syra, syra, syra!

Sidor: << < (2/7) > >>

hemul:

Glömmer man att göra det så pyser det över, trots bygellock. Och det är inget kul. Fast en del kör nån slags messyrning och låter det stå bara några dagar. Inte stor idé då, tycker jag.

Ska du bara ha en kruka tycker jag du ska ta 5-liters. Det var ju bara ett par € som skilde på priset - retsamt nog för mig. Morötter packar sig så mycket så det går i rätt mycket även i mina 1.8-liters IKEA-burkar, men kål tar plats. Man ska lämna åtminstone 1/5 luft i burken.

Tycker Krakus har god surkål. Pastöriserad, men det kvittar ju om du bara ska smaka. Se till att få ljus kål. En del är nästan brunaktig den brukar smaka lite mushy.

De har svarat redan om den billiga romtopf-krukan. Den är tydligen inte alls avsedd för jäsning. Jag tolkade "gutter" som att den har vattenlås. Det står precis samma på jäskrukan nämligen. Det avgör saken. Jag ska beställa ett par från Holland. Har haft sånt kladd med plastpåsar och pysande burkar.

Sorla:

Kul att du hittade några du gillar. Vilken färg väljer du? Det fanns en grön som jag blev förälskad i direkt. Irish green glazur.

Jag köper ingen kruka nu. Måste prova lite först att smaka, och om jag gillar det, i glaskruka, innan det blir några investeringar. Största anledningen till att jag vill göra det är av hälsoskäl. Men ska det vara någon vits att hålla på är första steget att se om jag gillar det. Och om FAMILJEN gillar det. Annars finns det ingen anledning att omaka sig.

Men långkokaren har visat sig vara en succé. Alla äter som galningar av allt jag lagar i den. Utom grönsakerna. De silar jag bort och kastar. Känns tråkigt, men de blir verkligen inte goda.

hemul:

Testa morötter först istället. Tror det är mindre risk att familjen tycker det är äckligt. Surkål luktar rätt speciellt och det avskräcker många. Morötterna smakar precis som om man rivit morötter och pressat en massa citron över. De blir lite mjällare än råa bara, men är fortfarande stunsiga. Det är mycket enklare att göra också eftersom man kan riva dem med nån mojäng och de saftar sig jättelätt. Man behöver bara pressa lite med nävarna och röra runt lite. Surkål måste bankas med nåt redskap länge och väl - kräver muskler. Du kan få receptet på ingefärskryddade. Det är snällt men ändå lite roligare än bara morötter.

Sorla:

Jätte gärna! Då kanske jag klarar mig med en lite mindre burk också. Till att börja med alltså.  :clapping: Allt med ingefära är bra. Prrecis allt. Jag skulle vilja prova att göra klass med ingefära i. men nu blire ju ingen mjölk på ett tag, så det får också vänta.

hemul:

Har du ingen stor burk? Skicka nån till IKEA och köp några av deras största. De är jättebilliga. Bra packningar också. T.ex. City Gross har också, men deras är skit. Plastpackning som inte håller tätt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70213550/

Receptet är här.
http://www.fermentedfoodlab.com/raw-pickled-ginger-carrots/
Det blir drygt 2.5 tsk riven ingefära per kilo morötter. Man kan kanske ta lite mer, men det är gott med den mängden som står. Man känner ingefäran men den slår inte ihjäl morötterna liksom.

Vet inte vad hon skriver för saltmängd, men jag går efter Schönecks bok. Det är 0.8 - 1.5 % salt som gäller. Runt 1 g per 100 g råvara alltså. För mycket salt är inte gott. Brukar hålla det så lågt jag törs.

Så här gör du.

Koka en saltlag med samma proportioner salt, 1 g/100 g, och låt den bli kall.

Riv morötterna. Ganska fint tycker jag. Gillar när det blir saftigt. Man behöver mer morötter än man tror. Volymen minskar ju redan av att man river dem, men sen när de saftar sig sjunker rivet ihop ännu mera. De är lätt att tro att ett kilo ska fylla ungeär en liter, men det gör det inte.

Blanda rivet med salt i en stor bunke (du behöver utrymme för att arbeta med händerna) och låt det stå några timmar. Efter ett tag kan du tjoffa med knytnävarna i det då och då så det saftar sig fortare. När det börjar bli blött räcker det med att krama runt lite.

Häll upp i jäsburken och pressa ner så gott det går. Du måste ha en tyngd på för det är viktigt att inga morötter flyter upp till ytan sen. Då kan det börja mögla. Har du tur och hittar en eller ett par flata stenar som passar in så är det toppen. Annars får du ta en fryspåse, fylla med lagom mycket vatten och knyta till. Tänk på att den ska få rum i burken och lämna lite luft ockå, men vara tillräckligt fylld för att fylla ut runt om ända ut i kanterna. Har du nåt gammalt silikonimplantat du kan avvara så har ett sådant säkert perfekt form.  :biggrin1:

Fyll på saltlag så det står en centimeter eller två över morötterna. Du ska ha tur om du får så mycket saft att du inte behöver det. Vätskevolymen kommer att minska nämligen, så man måste ha lite mer från början.

Sen är det bara att stänga burken och vänta. Minst 3 veckor tycker jag. Numera kör jag på fyra. Du kan öppna och provsmaka, men gör det inte för ofta och om du använder plastpåse, gör en ny och torka ren burken på insidan ovanför vätskenivån. Glöm inte att lufta, speciellt inte första veckorna. Morötter jäser rätt kraftigt då de innehåller mer socker än kål.

Sidor: << < (2/7) > >>