Bästa stekpannan till omelett?

Sidor: << < (3/6) > >>

Sorla:

Och nu har jag suttit och läst om kolstål versus rostfritt. Och nu kan jag inte bestämma mig för vad jag vill ha!  :cry:

Fast sen kollade jag priset och då råkade jag skrika OJ!! och mina kollegor blev oroliga att jag hade slagit mig.  :redface:

Men den ska inte slå sig i botten. Bara om du utsätter den för snabba temperaturförändringar.

Men det är ju skit att man ska ha en separat för omeletter. Det har vi inte skåpsyta för hemma. Inte pengar heller för den delen. Det är en dyr hobby att vilja laga mat i bra grejer. Och utrymmeskrävande.

Jag hittade en kul blogg i ämnet förresten. http://www.barariktigmat.se/index.php/teknik/utrustning/item/359-stekpanna-av-kolstal Han har även skrivit inlägg om hur det gick sedan med den nya kolstålspannan och om en rostfri som han har provat. Det roliga är att han är kemist och analyserar hur stålet är uppbyggt osv. Risk man blir lite nördig på kuppen... :whistle:

hemul:

Men rostfritt till omelett? Då får man väl koka den i smör? Kött sliter du ju bort från såna pannor. Jag har en liten rostfri (gammal). Ska prova med den. Förresten den har också slagit sig i botten. Allt gör det om det inte har tjock botten, sen får de säga vad de vill.

Hade en wok i kolstål en gång som var suverän. Den hade lite tjockare botten även om inte planslipad och den slog sig inte. Tyvärr slängde jag den min idiot. Hade åkt bort ett par dar och den stod kvarglömd i diskhon med vatten (och matrester) i. När jag kom hem jäste det i vattnet och pannan hade så klart rostat. Tyckte det var äckligt och slängde den. Idiot. Det var på den tiden jag tänkte att äh man kan alltid köpa nytt. Kunde man inte i det här fallet. :clubhead:

Ha ha! Killen du länkar till har ju köpt samma märke som jag, De Buyer. Bara mycket dyrare från en svensk sajt.

Sorla:

Nix man behöver inte slita bort köttet från den. Inte heller koka i smör. Det fastar först precis som i kolstål och gjutjärn, men efter en stund ska det lossna. Det har jag läst. Minsann. För några egna erfarenheter har jag inte.

Men nu börjar jag få så bra kläm på gjutjärnspannorna att jag kanske inte behöver köpa något annat.  :cool: Men jag är ändå sugen på en panna i kolstål. Du får berätta sedan när du har fått din.

Jag har ju stekning av pannkakor oprovat ännu så länge.  Det ska jag prova endera dagen.

hemul:

Pannkakor?!  :max-shock:

Jag har inte heller erfarenhet mer än av den där lilla skrollan jag har. Det var en expedit på Elektroluxbutiken som sa till mig att man får slita loss köttet.  :lol:
Lustigt förresten, den lilla rostfria använde mina föräldrar när de var i Norge och svärmade, på ett fotogenkök. Sen hade den väl bara stått. Den såg ut som ny. Men så fort jag satte den på plattan så slog sig den jäkeln. Verkar som öppen låga är allmänt skonsamt hur det nu kommer sig.

Sorla:

Ja, pannkakor! Något fel på såna eller?!?

killen jag länkade till varnade bara för plötsliga temperaturförändringar. Men om den är riktigt tunnbottnad kanske den är känsligare för att slå sig...

Sidor: << < (3/6) > >>