Jag visste inte att du är hörselskadad. Vad trist att även får sådana effekter.
Jupp, gravt hörselskadad hörselskadad sen 5års åldern men för närvarande är jag välutrustad med två stycken av av såna här
skönheter .
Jag slutar aldrig förvånas över hur de lyckas sockra reklambladen med massa hittepå, tjusiga ord, när det i själva verket inte handlar om så avancerade grejor.
De där hörapparaterna är en rätt ny modell som funkar skitbra för mig, med de behöver fininställas lite till. Jag är dock redan superdupernöjd. De har en cool bullerdämpande funktion så nu kan jag vara ute bland bilar och trafik och ändå någorlunda föra ett samtal eftersom hörapparaterna dämpar alla ljud utom de ljuden inom talområdet. Med de gamla hörapparaterna gick det inte alls. Jag älskar teknik.
Men jag är fortfarande redigt hörselskadad även med hörapparaterna, jag måste se ansiktet på de som pratar, då jag är beroende av att läsa på läppar. Jag har jättesvårt att höra om det slamras och låter runtomkring (även med bullerprogrammet) så pubar, restauranger och uteställen i allmänhet är omöjliga för mig. Jag är beroende av en lugn miljö utan massa störande biljud för att kunna vara social, men trots det är folk tvunga att upprepa vad de säger väldigt ofta.
Det är inte många som orkar så jag har blivit jätteosocial med åren. Man blir illa tvungen, men man hittar annat att sysselsätta sig med. Matlagning, programmering, handarbete, bokläsning. Men visst är det ensamt. Tyvärr.