Rensa nypon

Sidor: << < (5/5)

Sorla:

Inget pill för en heltidsarbetande trebarnsmorsa.  :shake_head:
Men du måste provsmaka nu! Vi måste ju få veta om det var värt slitet! :dribble:

hemul:

Snart. Den som spar han har. :cheeky:

Jag tror faktiskt att det är görligt om man plockar då och då och sen rensar lite i taget. Man kan säkert ha nyponen minst en vecka i kylen.

hemul:

Nu har jag provat och det var nog faktiskt värt det.  :dribble:
Det stack inte alls i halsen! Kliade lite på läpparna när jag tog de första skedarna, men det försvann.

Subcalva:

Jag har inget minne av att mormor rensade nyponen och de var oftast små smala hon plockade.
Är det inte en speciell sort det ska vara? Duger vilka nypon som helst?

hemul:

Vad jag läst duger vilken sort som helst, även de där som planteras i parker, de som är breda och köttiga.

Ska definitivt göra nästa år också. Om jag torkar eller passarar får jag se. Jag inser ju att man kan få ihop mycket mer om man kokar och passerar. Men då får man problemet att packa i lagoma portioner istället. Kanske kan man köra med platta paket här också och sen kotta av så mycket man vill ha. Så gör jag ju med buljong.

Det blev lite bitar i pulvret som sjönkt till botten i soppan. Men det var inte kärnor som jag trodde, för de var inte hårde. Tror det var små bitar a skal faktiskt.

För de sockerskrämda kan jag meddela att stevia funkade alldeles utmärkt att söta med. Jag tog en tsk socker också för att få den rätta smaken, men det hade gått utan med.

Hur som har jag det riktigt fint ordnat. Bara några hundra meter innan svamstället är det som en dunge där det växer nypon, rönn och slån. Bara att stanna och plocka så mycket jag orkar på hemvägen. Ska dit i dag, blir väl sista gången för i år misstänker jag. Om jag orkar ska jag rafsa ihop lite slånbär. Man jag kanske är för trött och frusen då. Kyla är inte riktigt min grej längre. Jag fryser hur mycket jag än klär på mig.

Önska mig lycka till. Vill hitta mer frostvaxskivling som var supergod och så vill jag gärna lära mig vinternagelskivling också, den har jag aldrig plockat. Trattisar borde det finnas gott om än. Men det kanske blir kallt om fingrarna att plocka dem.

Sidor: << < (5/5)