Rensa nypon

Sidor: << < (4/5) > >>

hemul:

Nu är det klart. Och nu måste jag duscha. De där stickiga stråna var inte så farligt besvärande när jag rensade, men när jag hanterade de torkade... Känns om om jag rullat mig i glasull.

1.7 l färska nypon hade jag. Exakt 2.5 dl pulver är resultatet. Nyponen var fina, nästan inga behövde slängas.

Hittade ett recept där man änvänder pulver, 0.5 dl pulver till 6 dl vatten.
http://www.tasteline.com/Recept/hemlagad_nyponsoppa

Det innebär att jag får 3 liter soppa av mitt pulver. Tyvärr är det inte är på långa vägar värt besväret. Det tog hela kvällen att rensa. Med pausar. Jobbigt att stå och pilla så. Nästa gång får det nog bli att koka hela bär, passera och slänga i frysen. Fast trist är det. Skulle så mycket hellre vilja ha torkade.

Fast jag ska ge torkning en sista chans. Jag hade så klart missat några kärnor och de trillade ur i torken, utom om de låg i skal som alldeles knorvat ihop sig. Många kärnor lossnade också från de färska, halverade nyponen om jag skakade måttet de var i. Undrar hur det skulle funka att halvera, skaka loss de kärnor som går, torka resten, krossa skalen lätt för att motverka inknorvning av kärnor och sen skaka igen. Risken är väl att de där stickiga stråna yr omkring nåt överjävligt om man gör så förstås.

hemul:

Ny insikt. Har alltid trott att såna där små burkar, typ Findus majonnäs, är 3 dl. De är 4.5 dl. Viss skillnad.

hemul:

Citat från: ursprungsliv skrivet 2014.09.22 - 17:16:26
--
Ingen aning, men tar gärna också tips. Jag tittar längtansfullt på nyponen och sen tittar jag bort...

--

Jag plockade faktiskt mer i lördags. 2 1/4 liter ungefär. Det var mycket lättare att rensa nu. Jag ska inte säga att det gick fort, men man lär sig. Var inte så mycket pill på slutet utan jag har nog fått till någon slags teknik med potatisskalaren. Stick in, vrid till, sprätt iväg!  :tongue:

Jag försökte inte rensa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt heller. Hängde dem utanför fönstret (det är under 10 här nu större delen av dygnet) och sen rensade jag lite i taget under ett par dagar. Typ max 20 nypon i sträck, som pausarbete när jag tittat på TV eller suttit vid datorn. Då blev det nästan roligt, lite småtrevligt så där. Nyponen är lika fina som när jag plockade dem, så de tål förvaring. Halvorna som jag samlat i en bunke i kylen har inte farit illa de heller.

Om vädret tillåter ska jag ut i helgen igen. Finns det nypon kvar och det tror jag det gör ska jag ta lite till. Så pass har jag vant mig vid rensandet.  :whink:

Men du, om du plockar, ta bara de stora. Det är inte lönt att hålla på med de små, det är svårare, tar längre tid och ger mindre.

ursprungsliv:

Tack för tips! Får se om jag orkar...

hemul:

Titta vad jag har legat i. Jag mätte med en tumstock och fick det till att det är ungefär 5½ dl. Om det där receptet stämmer så blir det nog en 7 liter soppa. Om man nöjer sig med att käka 2½ dl så räcker det ju till rätt många gånger faktiskt. Det kanske är lönt det ändå. Fast jag har ju inte smakat än förstås. Det kanske blir stickigt som bara den i halsen! Då blir jag riktigt besviken efter allt det här slitet! :lulz:

Sidor: << < (4/5) > >>