Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.09.28 - 21:35:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför finns inga enkla gym?  (läst 8483 gånger)
0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« skrivet: 2014.08.23 - 16:07:28 »

Jag fick en i mitt tycke lysande idé. Det är synd att vi alla bor på olika orter, annars skulle det kanske vara genomförbart.

Jag tycker inte om såna där glassiga gym med en massa maskiner och det är ju det enda som finns nu. Jag skäms att gå in där. Men jag skulle inte gilla dem om jag var smal och fit heller. Det är för dyrt också i min situation. Jag skulle vilja ha ett sånt gym som fanns förr, "skitigt". Enkel lokal, fria vikter, lite stänger och ribbstolar, slagsäckar, bollar, mattor. Inga dyra maskiner. Funderade på varför kommunerna inte ordnar enkla gym där sjukskrivna och arbetslösa kunde få gå till självkostnadspris, det borde ju gagna samhället att man inte helt knäckar ihop. En kompis förklarade att de inte får, de får inte ha verksamhet som konkurrerar med befintliga företag.

Jag är med i en förening, hör inte till de drivande, men vet att de har väldigt lätt att få pengar. Bidrag av olika slag, fonder o.s.v. Det slog mig att om man fick ihop ett antal vrak med samma inställning borde man kunna starta en träningsförening. Få tag i en enkel lokal, köpa in lite utrustning av den typ jag beskrev. Borde inte behöva kosta så mycket och jag tror att det finns rätt många som skulle gilla ett sånt ställe, så med en moderat medlemsavgift och lite bidrag, som jag tror är rätt lätt att få för ett så nyttigt ändamål, borde det inte vara så himla svårt att få det att gå runt

Är detta en jättedum idé? Vad tycker ni? Jag kommer givetvis inte att göra något av det. Jag har alldeles för litet kontaktnät och man behöver nog vara ett gäng från början. Men vad säger ni om själva idéen?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2014.08.23 - 22:40:14 »

Det låter som en alldeles ypperlig idé.  :bg: Synd att geografin skulle paja allt.  :so_mad:

Definiera vrak? Vet inte om jag passar in på beskrivningen eller ej.  :hm-hm:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.08.23 - 22:43:22 »

Du platsar.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2014.08.24 - 09:09:02 »

Startades inte Friskis o Svettis för att vara ett billigare alternativ till de dyra gymmen?
Fast nu är de i princip i fatt om man kunna köra allting där.

I Danmark i somras så hade de ett jättefint utegym med designade prylar.
Kanske inte så kul att köra vintertid men vår, sommar och höst skulle det funka.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.08.24 - 11:13:41 »

jag tror inte alla gym är så där som du beskriver men dom små som är litet normalare annonserar inte så mycket. Eller inte alls.  Kanske du kan fråga vid sjukgymnaster eller så om dom vet små gym? Annars är din ide jättebra. finns det inte gemensamma utrymme i en bostadsförening eller så som man tillsammas med  flera kan använda som gym?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.08.24 - 11:14:34 »

Friskis & Svettis var nog åt det hållet. Är väl fortfarande lite billigare än de flesta andra, men inte billiga ändå..
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2014.09.11 - 20:30:48 »

Jag är övertygad om att det skulle gå. Men eftersom du inte tänker göra något av det hjälper det ju inte dig just nu.  :shake_head:

Här hemma ploppar det upp fler och fler utegym. Det har jag aldrig provat, men jag skulle kunna tänka mig att göra det framöver. Jag kommer inte ihåg vad du skrev....... Sjukgymnaster har ju ofta utrustning som man får använda om man är inskriven hos dem. Ville du inte gå hos en sån, eller vad var det som hindrade dig? :confused3: Var det att passa tider?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.09.11 - 20:42:25 »

Nä, det har jag inte funderat på. Det jag nämnde var kanske att de tänker skaffa eget gym på min vårdcentral (privat sådan) då de inte fått till samarbete med något befintligt gym. Men min läkare sa att man bara får gå ett visst antal gånger på såna gym. Sen ska man klara sig på ett vanligt. Det är ju bara det att det har man ju inte råd till.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2014.09.11 - 21:02:19 »

Jaha, var det så det låg till. Men, hur funkar det där med att få träning på recept? Då blir det väl ett helt annat pris? Har du kollat upp det?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.09.11 - 21:05:18 »

Jag trodde receptet bara var som en uppmuntran, men det kanske är helt fel.

Jag vill ju inte gå på vanligt gym heller. Vill inte beblanda mig med trikåmänniskorna. Och det är rätt få grejer jag skulle göra där, så det känns onödigt dyrt på så sätt också. Hantlar har jag hemma liksom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.09.11 - 21:08:20 »

Verkar i princip vara som jag trodde, men vissa möjligheter finns tydligen.

Aktiviteter man får på recept finns oftast utanför sjukvården och kostnaderna
ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård. En del föreningar och andra som
erbjuder friskvårdsaktiviteter kan däremot erbjuda ett lägre pris för deltagare
med recept. Vissa arbetsgivare bekostar en del av träningen.


http://www.1177.se/Sormland/Tema/Halsa/Motion-och-rorelse/Motion-och-traning/FaR---fysisk-aktivitet-pa-recept/?ar=True
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2014.09.11 - 21:13:58 »

Så om du har tur kanske det finns ett gym för recepttränare, som ger lite rabatterat pris. Fördelen med ett sånt gym är ju att det är vanliga människor som går där. Ingen tittar snett för att man har lite kagge, eller en fet rumpa.

En stor fördel med att gå och träna där det finns andra är att det är så roligt att träna tillsammans. Man inspirerar och pushar varandra. Och alla är lika röda i ansiktet och ser flåsiga ut.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014.09.11 - 21:31:16 »

Finns bara glassiga gym och Friskis & svettis. Jag har kollat. Det ena verkar vidrigare än det andra. Det är inte bara att jag är tjock och har fel kläder. Skulle inte trivas i en sån miljö.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2014.09.12 - 05:28:32 »

Då är det svårt. Du får helt enkelt göra så då. Starta eget cooperativ. :smile:


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.09.12 - 12:53:30 »

Det är ju priset också. Är ju en sak om man tänker gå flera gånger i veckan och köra igenom alla dyra maskiner. Men jag vill ju inte ens använda maskinerna... Är ju poppis nu att INTE använda maskiner, ändå finns bara gym med fullt av maskiner. Knäppt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544