Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 16:35:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Krabbkakor  (läst 5210 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2014.05.30 - 20:53:21 »

Såg Hughs program om krabba härom dagen och krabbkakorna såg jättemumsiga ut. Så kom jag på att jag hade två krabbor i frysen som inte är så roliga att äta som de är längre. Visst ser det gott ut?
(Ni får spola fram, det är kocken från Jamaica som gör krabbkakorna)

http://www.rivercottage.net/recipes/euten-lindseys-crab-potato-and-coriander/

Receptet på sajten skiljer sig lite från hur kocken gör i programmet. Jag blandar nog. Och jag tänker inte göra salsa, så jag har nog i lite lök och kanske tomat också. Och chili. :tasty:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.05.30 - 23:58:56 »

Det blev skitäckligt! Som potatisbullar med krabba i. Då tog jag ändå mycket mindre potatis än i receptet, för jag tyckte inte han tog så mycket på TV. Kryddningen med färsk ingefära, chili, purjolök och rödlök (jaja, man tager vad man haver) var dock jättegod. Det var själva bullen som blev misslyckad.

Usch vad sur jag är. Har jobbat hela kvällen med att rensa krabba och mosa och dona. Ett bett blev det. Nu åker 17 krabbkakor i soppåsen. :worried:
Loggat

Subcalva
Superhero

Smörklickar: 19

Antal inlägg: 1721

« Svara #2 skrivet: 2014.05.31 - 08:32:26 »

Fy vad trist  :sad:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.05.31 - 10:39:29 »

åååh sånt är skit trist! jag kan tyvärr inte se filmen, den är inte tillgänlig längre. Har haft det förr något som ser jättegott ur och då smakar det pyton när man själv gör.  Konstigt!
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 452

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.05.31 - 11:21:01 »

Jag kan inte heller se filmen, tror att det beror på att vi är så utrikiska, Mynlen!

Synd på käket!
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.05.31 - 11:30:40 »

Ja, man kan bara se i Sverige. Hittar det inte på tuben heller.

Den här serien är faktiskt lärorik och intressant. Dum svensk titel bara, Det goda livet. Three Good Things heter den i original och det är det det går ut på, att laga rätter med tre huvudingredienser som passar väldigt bra ihop. Men krabba, potatis och tomat passar nog inte mig. Tyckte det lät konstigt redan från början, men det SÅG ju så gott ut!

De gjorde en slags inlagd/marinerad makrill härom dagen som såg jättegod och spännande ut. Hur är det med det, dör alla prarasiter om man fryser? Kan man lägga in vilken fisk som helst bara den varit fryst? Funderar på den till midsommar för jag ska antagligen på knytis, men makrill känns lite risky för jag tror den har mycket parasiter.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.05.31 - 11:36:29 »

Svarar mig själv, eller rättare sagt SLV gör. Kanske törs man lita på dem i det här fallet.  :whink:

Parasiter dör om fisken hettas upp till 60 °C i minst en minut. Förvaring vid hög salthalt dödar också eventuella parasiter. Sill eller annan fisk som tillverkas för inläggning lagras först under en tid vid så hög salthalt så att alla parasiter dör, och vattnas sedan ur för att inte vara för salta för att äta.

Parasiter dör också vid djupfrysning. Fisk som man tänker äta rå, gravad, eller kallrökt bör frysas i minus 18 °C i tre dygn. Det gäller även fisk som används för att göra ceviche (rå fisk som marineras några timmar i pressad lime eller citron). Större hela fiskar kan behöva frysas ytterligare ett par dygn. Däremot behöver man inte frysa odlad lax (Salmo salar), eftersom risken för att den ska innehålla parasiter är ytterst liten.  Det kan också finnas odlad fisk av andra arter som inte behöver frysas. I så fall ska det stå på paketet att fisken har odlats på ett sådant sätt att den inte innehåller parasiter.

För fisk som säljs med avsikten att den ska ätas rå eller nästan rå finns särskilda krav i lagstiftningen, se länk till höger. Den måste antingen frysas eller ha odlats på ett sådant sätt att livsmedelsföretaget kan visa att den är säker med avseende på parasiter. Risken för att man ska drabbas av parasiter från fisk när man till exempel äter sushi på restaurang eller gravad fisk som man köpt i affär är därför försumbar

SLV - Parasiter i fisk
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.05.31 - 12:00:35 »

Nyttig information!
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544