Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 12:21:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ortorexi och det  (läst 11910 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2014.05.03 - 01:19:50 »

Jag har INTE sett Debatt, orkar inte, det är ett så värdelöst program. Kanske i morrn om jag har tråkigt. Men pratet kring det fick mig att tänka.

Jag tror problemet med ett stört förhållande till mat och hälsa är större än man tror. Sätter man etiketter så kanske det inte blir så många av varje, men om man ser det sammantaget. Ortorexi, anorexi o.s.v. o.s.v.

Jag tycker det är läskigt ibland hur folk dyker in i LCHF och deklarerar att det första de vill göra är att köra riktigt STRIKT. Bara ordet ger mig rysningar. Det verkar också dra till sig ett oproportionerligt antal människor som gillar regler, ju fastare desto bättre. Människor som gillar regler brukar göra det p.g.a. känslan av kontroll. I det här fallet kontroll över maten. Och vad brukar sådant kallas?

Lägg till det alla träningsfreaks (näe, jag har INTE blivit ett! :fork_off:) som tränar för att bli ännu smalare, ännu "snyggare", få ännu bättre kondis. Visst, det är jättebra att träna, men måste man hela tiden bli ännu bättre och ännu smalare om man trots allt är en ganska vanlig människa som aldrig kommer att tävla i OS eller gå på catwalken för Gaultier?

Jag tror man ser problemet först när det är mycket gravt, så att personen blir sjuk eller drabbas av andra allvarlig konsekvenser. Men man kan nog ha de här problemen lite mer light också. Man kanske inte lyckas vara riktigt så duktig som man vill och då drabbas man ju inte lika hårt av för andra synliga konsekvenser, men man mår säkert skit på andra sätt, för man har ju ovanpå allt annat misslyckats i sina strävanden, man har brutit mot reglerna man satt upp för sig själv och missat ett träningspass eller ätit något förbjudet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.05.03 - 07:21:07 »

word. Ungefär så tycker jag med.
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 452

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.05.03 - 08:55:44 »

Ja, visst är det så. Det är ju svårt att dra gränser mellan sunt, problematiskt och sjukt, men det betyder ju inte att problemen inte finns.
För folkhälsan är det säkert värre att det ständigt ska ätas skräp, men för många individer är det största problemet ett kontrollbehov som utövas via mat o träning. Och då kan folk som utmålar viss mat eller någon makronutrient som giftig eller ond göra livet värre för dem.
Loggat
fetsmart
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 656

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.05.03 - 11:46:52 »

För övrigt anser jag att kalorier bör betraktas som ett gift, och intaget bör därför begränsas så mycket det går! Man bör i alla fall inte äta fler än man tål...

Bengalen, dag som ovan
/Professor Guran
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Ary
Gäst
« Svara #4 skrivet: 2014.05.03 - 20:09:43 »

@ Hemulen. Jag har det nog inte för jag fick kolla på wiki vad ortorexi var.  :smack_head:

@ fetsmart. LOL
Loggat
Subcalva
Superhero

Smörklickar: 19

Antal inlägg: 1721

« Svara #5 skrivet: 2014.05.03 - 21:57:54 »

Jag har försökt formulera mig flera gånger men har svårt att ner tankarna.

Det som stör mig mest med LCHF som det framställs främst på KiF är just det reducerande tänket.
Om man inte "lyckas" så är råden alltid att utesluta mer saker och det gäller oavsett om det är vikt eller hälsoaspekter det gäller.
Det är sällan man ser rådet att försöka öka på kolhydraterna såvida det inte gäller att komma över eventuella "övergångsbesvär".

Men för att se det mer generellt så är det ju väldigt lätt att det blir extremt fokus på vad man får och inte får äta när man börjar en diet oavsett vilken diet man än väljer. Jag försöker numera välja att läsa bloggar och ändra sidor som har mer fokus på att äta för att ha tillräckligt att bygga muskler av och orka träna. Visst kan det lätt slå över i ett tvångsbeteende och jag vill ogärna bestämma annat på mina träningsdagar vilket skulle ses som ett tecken. Fast för mig handlar det mer om att jag har svårare att motivera mig på egen hand och jag har ett par favoritpass på gymmet som jag inte gärna missar.

Mitt mål med träningen är att få starkare bål och mindre ont i ryggen. Det är ju inte direkt mätbart så mitt första mätbara mål var att klara av en armhävning. Det tog mig nästan tre år att klara en hyfsad med armarna i 90 grader men slutmålet är att klara av att trycka mig upp från marken och kunna göra en riktig solhälsning i yogan.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.05.04 - 00:08:51 »

Misströsta inte. Jag klarar fortfarande inte en armhävning på golvet. Men jag har avancerat från väggen till diskbänken!  :biggrin1:
Loggat

fetsmart
Hero Member

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.05.04 - 01:22:11 »

Jag gör tjugofem squats medan kaffevattnet blir varmt... Fyra-fem ggr om dan!  :cool:

Nä f-n nu skarvade jag lite... men jag gör squats utan problem  - har inte hänt på tjugo år...
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.05.04 - 01:26:30 »

Passa dig för bövelen! Det om nåt lär du ju få benmuskler av!  :biggrin1:

Hur kommer det sig att du plötsligt kan göra det då? Har du tränat eller beror det på att du gått ner?
Loggat

fetsmart
Hero Member

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.05.04 - 01:48:55 »

Passa dig för bövelen! Det om nåt lär du ju få benmuskler av!  :biggrin1:

Hur kommer det sig att du plötsligt kan göra det då? Har du tränat eller beror det på att du gått ner?

Det är helt och hållet ditt "fel"!
Du länkade till något klipp med Mark Sisson vilket gjorde visst intryck, sedan började jag böja på knäna på rent jävelskap lite i taget och nu är jag nästan helt botad!
Skål och tack!

"Det är aldrig för sent - tydligen..."
(Gammalt djungelordspråk från Bengalen)
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.05.04 - 10:28:03 »

Hade du problem med knäna eller vaddå? Jag tycker också hans klipp är inspirernade, just att han utgår från att man inte kan.

Varför vill du inte ha muskler förresten? Trodde du skojade först.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.05.08 - 17:02:14 »

Vem tar hand om såna här?

Vad är en bra frukost/lunch/mellanmål med låga kolhydrater? Har ingen fantasi längre när det gäller mat, haha. Jag vill äta så lite som möjligt med så få kolhydrater det går, jag vågar inte äta nåt bara för att jag vill gå ner i vikt. Får ångest bara jag tänker på att jag måste äta, hitta på nåt med få kolhydrater och ändå gå ner i vikt. Jag tränar varje dag.
Loggat

Subcalva
Superhero

Smörklickar: 19

Antal inlägg: 1721

« Svara #12 skrivet: 2014.05.08 - 19:40:55 »

Hon får ett utmärkt råd i svar #2 men det är väl tveksamt om hon tar det till sig.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #13 skrivet: 2014.05.08 - 23:56:18 »

Det skulle väl vara en ätstörningsklinik som tar hand om....  :bang_head:  Var hittade ni denna person? Finns det så många anorektiker som det verkar eller överdrivs det en hel del på nätet?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.05.09 - 00:19:17 »

Det är en länk.  :lick:
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544