Jag har besökt " vi äter nyttigt"-familjen i Finland.
Allvarligt talat, alla får ju äta som de vill , men den här familjen tar priset för att det går inte ens resonera med mamman !
Jag berättade för henne att jag har börjat denna kost två år sedan och hon bläddrade lite en finsk bok om ämnet.
Vi bytte även några majl om ämnet men hon var 0-intresserad och HELTÖVERTYGAD om att den "vanliga , allsidiga maten är bäst och fibrer behöver man. PUNKT"
Familjen har en 16-åring ( väger en bra bit över 100 kg) med diabetes 1 och mamman vet därmed allt om mat.
GRRRRRR. Vi besökte dom i Finland häromveckan och pratade inte om kost...
Efter ett dygn bastade vi och då var hon tvungen att erkänna att jag hade gått ner i vikt ... minus 15 kg sade jag försiktigt och berättade att vi tänker att fortsätta...
Men inga frågor om hur jag hade gått tillväga.
En förmiddag jobbade de vuxna i familjen några timmar och vi fick fixa vär frukost själva EN STOR kyl var full med livsmedel och vi lyckades hitta till slut några ägg och något bregottliknande ,utöver det fanns det någon tomat och gurka som jag hade kallat mat resten var kolhydrater:
cola, sylt, saft, bröd,margarin
, jag kommer inte ens ihåg allt som fanns, men 300l kolhydrater i 100 olika förpackningar !
Utan att vi hade diskuterat något mer om vår kost ( förutom att jag sade att jag fortsätter så och äter inte potatis, pasta, ris, bröd ) konstaterade hon helt plötsligt vid kvällsmaten att deras familj äter ju nyttig mat, då kunde jag inte hålla mig tyst utan konstaterar att det anser vi med att vi gör med bestäm ton .
Hon och hennes man var överviktiga och hon skulle till någon " vikt-grupp" igen på hösten . ( hon gick ner 15 kg eller liknande ett par år sedan men allt var tillbaks nu )
Även våra barn var lagom fundersamma när de tittade in i kylen!
Och stackars styrmannen ! Han besökte sina kusiner ett par dagar på deras sommarstuga och var tvungen att leva på deras mat : det nyttigaste som fanns för honom var rågbröd
, de grillade väl sedan korv på kvällen så att han behövde inte svälta, men hungrig var han stackaren efter det besöket.
Hos mina släktingar gick det bättre. De vet redan hur vi äter så hos min bror fanns det rökt fisk och sallader.
Hos mormor åt vi en gång ute (fick välja själva från listan )och resten av maten kunde vi välja själva från mataffären och det var inte tal om att vi skulle betala
.
Min mamma lockade oss till denna kost och de ät så här ca. 1 år själva så där fanns det en riktig fest med vitlökskött i ungnen, kokta grönsaker, svampsås i vispgrädde mm.
Men denna diabetes-mamma gör mig så upprörd för hon vill inte höra någonting... tycker synd om 16-åringen som bär en dubbelvikt helt i onödan och sprutar massa extra insulin i sig
Nu har jag väl gnällt färdigt