Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.05 - 11:40:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 52 53 [54] 55 56 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 934338 gånger)
0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #795 skrivet: 2010.05.13 - 23:17:03 »

Min symaskin började spöka idag  :max-shock:

Jag skulle sy nätpåsar där jag ska lecakulor i mina odlingshinkar. I påsar är det lättare att återanvända dom , tror jag  :rolleyes:.

Jag hade sytt några påsar och satt på golvet och klippte nya när symaskinen gick i gång helt själv på köksbordet :max-shock:
Den alltså tickade som om någon hade trampat på pedalen och det började ryka av den.

Så sladden ur, ett rop på Styrmannen och köksfläkten på  ( luktad värre en bränt kan jag tala om ...)

Det var riktigt kusligt att se en maskin att börja surra alldeles själv  :ninja:

Maken och den yngsta sonen hade nog en trevlig stund när dom öppnade apparaten.
Han skickade mig till datorn för att leta efter en ny symaskin... :thumbsup:
men ska kolla om han kan fixa felet.  Han kunde plocka bort ett par små delar som ska bytas ut,
så om han hittar sådana manicker på Elfa kan han ev, få maskinen på gång igen.
Trogtjänaren är tillverkad 1987 så över 20 år är inte illa fungerat alls, med tanke på hur mycket det användes dom första 10 åren!
Jag sydde nästan alla kläder åt mina barn när dom va små, älskade den sysslan helt enkelt !

Nu fick jag ta fram overlocken för att sy färdigt mina påsar, men värre var det med jeansen som skulle förkortas.
och det fanns ju bara 5 par sådana...
jag kunde kanta dom med overlocken , men fick sedan sy fållarna  (så heter det väl ?) för hand. :smack_head:,
och nej inte alla 5 par idag , men två ....
Loggat
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #796 skrivet: 2010.05.14 - 12:23:48 »

En inte allt för avancerad gissning är att något vitalt kortslöts. Det verkar som en skojig syssla att få plocka isär en symaskin. Det skulle jag också gilla. Fast våran är fortfarande hel, så jag avstår.  :whink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #797 skrivet: 2010.05.14 - 14:34:03 »

Men man kan plocka isär dem i studiesyfte! Sån't gjorde jag ofta som barn.  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #798 skrivet: 2010.05.14 - 16:06:30 »

Gissa om minstingen var snabb med den frågan ...  bara han hajjade att maskinen va kaputt frågade han om han får mecka med den  :rolleyes:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #799 skrivet: 2010.05.14 - 16:56:03 »

Min bästa kupp var mot mamma och pappas reseväckarklockor. Jättefina, i läderfodral. Säkert jättedyra också. De upptäckte det nåt år senare när de låg där på ett hotell och alla delar rasade ur.  :biggrin1:
Loggat

Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #800 skrivet: 2010.05.14 - 19:00:36 »

De klockorna väckte inte så bra på den resan, antar jag.  :lmao: Men det fanns säkert telefonväckning då också.  :smile:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

« Svara #801 skrivet: 2010.05.15 - 10:17:22 »

:lmao:

Jag fick "laga" TVn när det började ryka i den. Pappa och min lyckligaste stund.  :crazy:

För ngt år sedan plockade jag isär min Palm Pilot när den började strula. Sen slutade den fungera helt och hållet!? Otacksamt!  :bang_head: Så jag tar det lite försiktigt med att meka med saker som fungerar.  :redface:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #802 skrivet: 2010.05.15 - 12:17:46 »

Ja, visst är det retsamt?  :biggrin1:
Loggat

Sorla

« Svara #803 skrivet: 2010.05.15 - 17:17:48 »

:fork_off:  :evil:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #804 skrivet: 2010.05.22 - 13:19:30 »

Nu är det hektigasti tiden i trädgården.

Jag vågar inte riktigt lita på natt-temperaturen än, så alla hundratals plantor står på alltanen där de kan täckas effektivt och jag kan tom. dra dit en stor persienn över en ram och ställa in en värmefläkt.
Men Klart.se visar flera plusgrader två veckor framåt och då lever vi redan 4. juni.
Men fram till 10. vill jag veta innan jag vågar med alla.

Just i dag binder jag upp gurkor och meloner i växthuset och funderar att plantera några sådana till.
Alla tomater skulle behöva komma ut och sedan planteras in i hinkar.

jag får in i växthuset ca. 50 hinkar.
Det blir mer gurka och meloner i år än vanlgit, redan nu finns det 12 sådana sammanlagt, funderar på några till.
Så 30 tomater får plats inne i växthuset.

jag försöker fixa 30 tomater till någonannanstans i trädgården, resten ska jag sälja på loppis nästa helg. :nod-yes:

Sakta men säkert , lite varje dag.
Nu ska jag binda upp gurkor !
Loggat
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #805 skrivet: 2010.05.22 - 15:00:30 »

Hur varmt ska det vara på natten för att man ska våga ställa ut plantorna då? Tänker såklart på mina egna små saker som knappt får plats här inne längre.  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #806 skrivet: 2010.05.22 - 20:12:37 »

:worshippy: :flowers: :clapping:

heja dig idalinda

själv har jag sått mängder idag

Var på väg att flytta ut paprikorna i uterummet efter värmedagar men prognosen pratar minusgrader nu så vi får trängas lite härinne..

:whistle:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #807 skrivet: 2010.05.22 - 20:21:10 »

Vad då? Snödroppar?  :evil_grin:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #808 skrivet: 2010.05.22 - 21:10:33 »

Corny ,du vågar nog  plantera ut.
ut i balkongen bara, även om ni skulle få en frostknäpp, blir det knappast något problem om du bor någon våning upp.
Det är mest markfrost som kan komma.
I nödfall kan du täcka plantorna med vadsomhälst och lämna dörren på glänt, om det går hos er.

Många planterar ut allt redan nu.
Men hos mig handlar det om ca. 1000 plantor av olika valörer, och jag kan absolut inte rädda alla
om det skulle bli frost. Jag skulle få täcka hela tomten då.

Men det ser väldigt lockande och lovande ut på nätterna, så snart slår jag till med dom tåligaste i alla fall ( sellerin och purjon )

jag har alla chilisar och paprikor ute sedan ett par dagar, dom börjar få så mycket bladlöss att jag orkar inte hålla efter
utan lämnar gärna lössen som mat till rovdjuren... nyckepigor och sånt.
Lössen försvinner rätt snabbt där ute!

idag åkte alla ca. 80 tomater ut också för några av dom hade också fått löss.

jag håller bara basilikan, pumpor, melonen och gurkor i växthuset nu,
inom en vecka flyttar 30 tomater in  och  ev. pumpor ut.
Loggat
Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #809 skrivet: 2010.05.22 - 21:20:38 »

Vad då? Snödroppar?  :evil_grin:

:lick:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: 1 ... 52 53 [54] 55 56 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544