Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.05 - 08:59:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 934263 gånger)
0 Medlemmar och 23 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #780 skrivet: 2010.04.09 - 11:17:37 »

:lmao: Alla pumpor blir STORA ,alltså själv växten rankar sig till höger och vänster ,, metervis...
jag planterar en hel pumpaland  ( i planta /kvadrat och låter dom växa hur dom vill)
Mot slutet av sommaren kan man inte klippa gräset där längre och sedan är det bara styra rankorna så att dom inte klättrar till grannen .
Squashen tar en kvadrat , men håller sig på sin ruta.
Speghettipumpan är en riktigt trevlig pumpasak att börja med ,den kan förvaras 2-3 månader, men då hälst i lite svalt, kylen eller någon förråd.
dax att förodla någon gång i maj och inte vara för ivrig att plantera ut ,för frosnatten tar plantan även den 10. juni  :smack_head:

ta koll på den där pumpahäftet, de har inget pris på den, utan man kan bidra med någon frivillig summa.
Ta häftet om asiatiska bladgrönsaker också, när du är på farten, samma sak där, massa recept.
Loggat
Bookia
Hero Member

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 622

« Svara #781 skrivet: 2010.04.09 - 14:03:50 »

Guuud vad man lär sig mycket på det här forumet!  :thumbsup: Jag hade absolut ingen aaaaning om att de solrosfrön jag strör på min morgongrädde var skalade. Stackars den som skalat de mängderna.  :crazy:

Blir lite inspirerad att börja odla pumpor. Men jag får nog nöja mig med de sorterna som inte blir så stora. Det får ju inte inkräkta på björnbärsbusken och hallonen.  :drool: Jag ska roa mig med googlande på spagettipumpa och annat ikväll.  :flowers:

Där nere på kontinenten är saltade torkade oskalade pumpafrön ett vanlig snacks. Kostar en spottstyver och det är hur gott som helst. Många är så duktiga att de stoppar in ett frö i munnen, öppnar och skalar fröet med tungan inne i munnen, äter upp fröet och spottar ut skalet. Jag är fortfarande mäkta imponerad av sådana bedrifter.  :laugh:  Man ska visst höra till den delen av befolkningen som kan rulla ihop tungan, vilket jag ej kan och då är det helt hopplöst att försöka sig på det skalningskonststycket.
Jag brukar bara ta fröet, bita den på tvären, nära den vassa spetsen, då öppnar sig skalet, sen plockar man bara ut fröet med tänderna och slänger skalet. Mumsmumsmums  :dribble:
Är skalet torrt och styvt är det inte alls svårt att få det att öppna sig så man kan plocka ut fröet. Det är de färska, mjuka skalen som är helt hopplösa att öppna.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #782 skrivet: 2010.04.16 - 21:38:52 »

Jag har varit hos en kiropraktor idag  i hopp att det skulle hjälpa min återkommande huvudvärk.
och precis där jag vet mina problem ligger, begräftade han att jag har låsningar och spänningar och att
just precis därifrån kommer dom symptom jag beskriver, det kanske tar ett par fredagar till , men det
är förhoppningsvis värd det!
Spännande att få höra vad mina hypo-värden blir...
Kanske blir jag som ny människa till våren ? :flirting:
Loggat
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #783 skrivet: 2010.04.16 - 22:48:42 »

Hoppas att allt blir bättre för dig! Vet av egen erfarenhet att kiropraktik kan vara ganska så smärtsamt, men det är värt det! Jädrar vilken lättnad när de knäcker till det felande stället. Åtminstone efteråt.  :rolleyes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
esther
Sr. Member

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 305

« Svara #784 skrivet: 2010.04.17 - 12:46:23 »

"Ny människa" vete sjutton. Jag tror du är himmmmmla bra precis som du är. Ja, minus huvudvärken då... :cool:
Att en bra kiropraktor kan göra stor skillnad vet jag minsann. Håller alla tummar jag förfogar över (2) för att du får hjälp att bli av med eländet  :thumbsup:

:bearhug:
Loggat
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #785 skrivet: 2010.04.17 - 20:02:43 »

:lmao: Alla pumpor blir STORA ,alltså själv växten rankar sig till höger och vänster ,, metervis...

Då är det kört med pumpor för mig.  :smack_head: Har bara knappt 15 kvadrat att gräva upp, om jag skulle få det. Men det tror jag familjen skulle ha synpunkter på...... :crazy:

Hoppas kiropraktorn gjorde ett bra jobb. Huvudvärk ska inga levande varelser behöva ha!  :badtongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #786 skrivet: 2010.04.20 - 07:33:21 »

Jag har haft en konstigt värk i kroppen snart 2 veckor.
Ont i bröstet och domnande stickande känsla i händerna och seeeeg, jag måste tvinga mig till saker och ting ,
göra bara av järnvilja, inte av lust alls. b( ja, låter som hjärtinfarkt, men det är ändå inte det mest sannorliga
med tanke på kosten och att jag har haft liknande symptom förut, men bara en åt gången ...)
Jag hoppas att kiropraktik hjälper även mot detta.

Under helgen testade jag 1 tsk vispgrädde till ungspannkakan ( keso och lite mjöl ) + lite socker till bären.
det blev det både fredag och lördag. Ska erkännans att det blev även salt lakriks på fredagkväll ...
men fingrarna svullnar som priskkorvar, så jag bara MÅSTE :club:, lära mig att låta bli .

Det känns som en omöjlig uppdrag att komma ner under 70-sträcket, jag har nosat där och släppt, nosat och släppt.  :sneaktongue:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #787 skrivet: 2010.04.23 - 22:12:58 »

Besök nr 2 hos kiropraktorn avklarat  :nod-yes:, det knakade i nacken och ryggen... hoppas att det hjälper !
Ti-To har jag levt på starka smärtstillande efter tisdagens totalkolaps med värsta tänkbara huvudvärk  :cry:.

I morgon ska det vara solsken och ungdomarna ska kämpa upp några stubbar på trädgården  :inlove:,
hoppas att dom lyckas med det , det skulle medföra många sköna kvadratmeter odlingsyta till !

Vill ni veta vad, gubben som är guru i Sverige för sandodling ( odlar i sand med klippt gräs på ...)
har fått 22 kg morötter på en kvadratmeter ! Fundera på det ni.

Jag har odlat i sandhinkar i växhuset och på altanen nu två sesonger och alla växter  verkar gilla det, speciellt gurkan som
inte har fått spinn alls nu och producerar långa fina gurkor till slutet av augusti- början av september.
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #788 skrivet: 2010.04.24 - 05:40:04 »

Blev det bättre?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #789 skrivet: 2010.04.24 - 11:44:24 »

Åååååh stackars....   :frown:

Men säkert hjälpte knäckandet i nacken. Se bara till att hålla dig varm i musklerna och överlåt trädgårdsbestyren till ungdomarna i helgen. Du kan nöja dig med att påta i bekväm arbetshöjd utan att lyfta en massa.  :nono:

Kryapådigkram.    :bearhug:

Häftigt vad man kan lyckas med på liten yta. Något som passar mig tror jag....
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
MiaP
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 848

Hemsida
« Svara #790 skrivet: 2010.04.24 - 14:09:27 »

Jag såg ett program på TV för ca 16-17 år sedan med en gubbe på Åland som höll på med sandodling. Det såg mycket intressant ut. Om jag minns rätt så var det på Kökar.
 :clapgrin:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #791 skrivet: 2010.04.24 - 19:01:03 »

jag mår bra idag ... och ja, jag har suttit för det mesta i växthusvärmen och petat ner småplantor i jorden, i bekväm arbetshöjd.

Ungdomarna fixade stubbarna i dag som jag berättade i babbelboxen.
I morgon ska dom häva jorden tillbaks till gropar, snygga till kanter till odlingsytorna och tömma en kompost.

jag försöker peta lite mer småplantor i jorden .

Det är även dax att så kålväxter i bäbiskammaren och peta ner utegurkor i krukor.
om ett par veckor är det dax för pumpasådder, sedan är alla planterade.

Jag ska besöka kiropraktorn på valborsmässoaftonen också, hoppas att det räcker så !

Sandodlingen tycker jag är riktigt intressant, man måste bara tänka på bevattningen på ett annat sätt då än
med vanliga odlingar.
När jag täcker med gräsklipp  behöver jag inte vattna alls under sommaren, men en sandodling behöver
säkert vatten jämna mellanrum för att bli bra.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #792 skrivet: 2010.04.27 - 20:20:20 »

dessa undebara guldklimpar har förvandlat fredagens stubbar, till ett djuptgrävt trädgårdsland! :yay:

Jag är nästan färdig med utesådder :
morot, palsternacka, rotpersilja, gullök ( från frö) och lite sallad och isbergsallad.
I växthuset väntar purjolökar, rotsellerin ,
I dag började jag så kålväxter inne, fortsätter i morgon, utegurkor såddes också idag inne.
lejongap ska omplanteras mer, har kommit kanske halvägs, men det ska blir kanske 100 krukor med 4 pytteplantor i varje, så jag orkar inte pilla på alla dom på en gång.
alla tomater står nu i en liters krukor med en lång pinne.
och melonplantorna kommer invandera hela vardagsrummet, dom är redan 1 meters långa och växhuset är inte tillräckligt varm för dom på nätterna... få se om jag hittar en lösning.

Skördeläget :
Det finns gott och gräslök ute, två första rädisor fick sällskap med några färska mangold och frysta lökblast på stekpannan.
och
den första jordgubben blommar i växthuset... den första röda väntas alltså om en månad !!!!!! :yay:!!!
Den allra första brukar delas med omsorg på 5 delar  :flirting:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #793 skrivet: 2010.05.03 - 21:01:34 »

Jag " bor" nu ute och i trädgården,
sådder ute , inne och omplantering.
I dag har jag planterat om kålväxter och asiatiska bladgrönsaker.

veckans mat :
sallad från växthuset, gräslök från trädgården och tomater från butiken, stekt kött till.
från frysen pumpamos ungsbakad med en banan och med en tunn marängtäcke. toppa detta med hallon och björnbär.

idag käkade vi rabarber-jordgubbspaj som efterrätt ( fast det var rabarber från frysen...)
sedan hittade jag några popmajs-kolvar till, så det blev lite popcorn till alla!

Annars är det helt som det brukar i maj, helt hysteriskt !
barnen har klassresor, utflykter, saker ska handlas, bokas, sommarplaner ska låsas, den äldsta fyller 18 och tar kö
Båten ska bli sommarfin, kapell ska tvättas av Styrmannen .
Fast nu grejar han med en veteranbil och är nästintill oanträffbar, bara mummlar och blädrar böcker och kataloger och skruvar  och mummlar liter till ...

Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #794 skrivet: 2010.05.05 - 20:02:39 »

Dagens käk blev en grönsaksomelett.
egen mangold från frysen
egen rödlök från korgen
gräslök från trädgården
och
ägg från äggtanten

gott blev det också  :nod-yes:
Loggat
Sidor: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544