Ninnan länkade ju förut till en studie man gjort på surfare på Hawaii. Nu har det kommit en ny studie på massajer och hadzabefolket i Afrika. De lever fortfarande utomhus större delen av dagen och deras mat (deras kor) borde också innehålla en del D.
Cannell skriver om studien här och här är
sidan om surfarna.
Nicholay bloggar också om några livvaker som man tydligen kollat upp, så jag tar med dem också.
Gränsvärdena på provsvaret man får från doktorn är ju inte satta med tanke på att mitt i intervallat ska vara optimalt -tyvärr, för jag råkar ju ligga precis i mitten. Det är väl helt enkelt de värden där man anser att ingen fara föreligger. Under lägsta värdet så har man påtaglig brist och över högsta befarar man väl förgiftning.
Det är så rörigt med olika enheter i USA och Europa, så jag satt mig och räknade på det och försökte spalta upp det hela och då kan jag ju lika gärna dela med mig.
I Sverige används enheten nmol/l. I USA ng/l. Omvandlingsfaktorn är för D-vitamin 2.496. Värdet i ng * 2.496 = värdet i nmol.
Surfarna hade mellan 50 och 80 ng/l har jag antecknat. Massajerna hade 48 ng/l (23 - 87) i snitt och hadzabe hade 44 ng/l (28 - 68). Vitamin D Consil rekommenderar runt 50 ng/l som önskvärd nivå. Svenska gränsvärden är 75 - 250 nmol/l.
25(OH)D-värden
==============
| nmol/l | ng/l
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
|
svenska gränsvärden | 75 - 250 | 30 - 100
optimalt enl. Cannell | 125 | 50
livvakterna | 125 - 200 | 50 - 80
surfarna | 75 - 162 | 30 - 65
massajerna | 57 - 217 (snitt 120) | 23 - 87 (snitt 48)
hadzabe | 70 - 170 (snitt 110) | 28 - 68 (snitt 44)
Pust. Vad jag förstår borde ju Cannells rekommendation om runt 125 mmol/l vara rätt så mitt i prick då och jag ligger aningen högt med mina 166 nmol/l. Att livvakterna låg lite högre än afrikanerna är väl naturligt. Dels exponerar de sig extremt och dels var de ljushylta. Surfarna verkar ligga lite lågt, men det framgår ju inte hur många som hade respektive nivå eller något medelvärde.
Är det några andra som vet sina blodvärden så får ni gärna dela med er!