Mandelmjöl på City gross

Sidor: << < (2/5) > >>

Corny:

Så mandlarna i sig håller alltså ganska så länge, men mjölet går ur tiden snabbt? Är det så det är?  :confused3:

Sorla:

Ja, det är nog min erfarenhet i alla fall.

Men att frysa in överflödigt mandelmjöl har fungerat för mig.

kwidell:

:max-shock: Det var mer än jag viste! jag har mandelmjöl i en glasburk. och det smakar då inte konstigt  :confused3: .. dels har jag färdigköppt och i en annan burk egenmalt nötmjöl.. och inget av de verkar ha tagit någon skada eller ha ändrat smak? är du säääker på att det härsknar?  :confused3:

Sorla:

Det som jag gjorde härsknade på en vecka drygt. Men det kan ju ha varit en dålig nöt med i produktionen....  :hm-hm: Nu maler jag bara det jag ska ha för stunden och blir det över får det gå in i kylen ett par dagar, eller frysen för längre tid.

Mynlen:

jag har idag fått information om att mandelmjöl och egenmald mandel är något annat. (på lchf forum) och att dom innehåller olika mängd kh. När jag undrade hur det då var möjligt fick jag svar att

mandelmjöl: mal mandel. slå på kokande vatten och häll genom melittafilter. Då får man mandelmjölk. Resten av mandeln torkar man och så har man mandelmjöl. kanske det är så det görs, och därför inte härsknar lika fort?

Någon som hört eller vet mer om detta?

Sidor: << < (2/5) > >>