nya grönsaker

Sidor: << < (3/4) > >>

idalinda:

Salladen... beror lite var du bor.
Om du har dom i blomlådor som du kan i värsta fall flytta in för en frostnatt kan du så den väldigt tidigt.
Jag sår sallad i omgångar, så jag kan tänka mig att du kan lungt börja någon gång i april , bara lite, om det inte tar sig , kan du ju så lite mer om en vecka eller två.

Någon frostknäpp har aldig tagit mina direktsådder ( morot, palsternacka, mangold, sallad ) i början av juni, men två år sedan
dog mängder av pumpaplantor vid en sådan elak natt.
Så dom innedrivna plantor är mycket känsligare än de som man direktsår.

Ramslöken vill väl bli sått väldit färskt, så som stevian.
Jag försökte med ramslöken ett par år, men gav upp och tiggade till mig några rötter från någon i odlaforum.
Nu väntar jag med spänning om de har etablerat sig :thumbsup: :thumbsup:

Léonie:

Bor i Hälsingland, det är växtzon 4.  :smile:

April är jag osäker på om det vekligen går att så något ute. Då är det fortfarande minusgrader på nätterna...  :neutral: Men jag kanske kan sätta den redan i maj istället för juni?

Ajdå, får hålla förhoppningarna låga då när det kommer till ramslöken.  :lol:

Jo förresten... Jag har ju två uteplatser men den ena ligger i söderläge och den andra i norrläge... Tror du att det går att sätta purjo, rotselleri och vitbetor på baksidan? Det är ju kvällssol där och de ska väl klara skuggigare lägen? Fast tror du de klarar SÅ skuggigt läge?  :smile: Kan jag sätta dem i en pallkrage på baksidan så får jag plats med mer på framsidan.  :lol:

idalinda:

oukei, Hälsningland och zon 4 är att senarelägga planer.
Jag försöker förså även sallad i förrådet under lampan för att få tidig sallad på det sättet.

Jag har ett land nord-väst om huset och den får sol från morgon till 15 något.
Det fungarar där men är inte det bästa.

Purjo och rotselleri behöver rätt lång sesong, jag är osäker om de hinner mogna i skugga-sidan.
Men som med allt, är det bara prova, men inte hoppas för mycket.
Solen är ju så viktig, norr-skuggan är inte många grönsaker som klarar, sallad kanske, och av bären vinbär.
Resten vill ha sol i kubik!

Léonie:

Då har jag ändå flyttat söderut nu. :) Bodde i zon 5 förut.  :flirting:

Ok, då låter jag nog det vara med baksidan... Får kolla om jag kan klämma in en liten pallkrage till där.  :neutral:

idalinda:

Det går alltid att klämman in ett par pallkragar  :flirting:, hur har det gått nu Léonie?

Dax att summera lite sesong 2011 och planera vidare:

2011, alldeles, alldeles för mycket rättikor, en gång till alldeles för mycket. Men det var lätt att ha för mycket när dom växer på hösten efter  lökarna, man har i princip obegränsad av plats
Troligtvis för mycket rödbeta för inläggning, polkabeta och palsternacka också.

Däremot kommer  morötterna ta slut först.
Så till 2012 ska det odlas mer morötter och mindre av dom andra.

2012 har jag sått alla lökfröer någon vecka tidigare än förra året, de har redan grott, så nu är det bara klippa dom till 6 cm
och hålla på så fram till mitten av april, då jag tror det är dax att palantera dom ut.

Hittills i år har jag sått och planterat om 30 tal paprikaplantor  och någon chili. Många basilikor, någon tidig tomat.
De första 3 tomaterna är nu stadiga 20cm höga plantor,vi har skördat lite bladgront och sallad och jag har även sått dom en ny omgång. 10-tal tidiga kålplantor är också omplanterade till kesoburkar.
Stevia har jag både grodda plantor ( 7-8st) och en hög sticklingar ( hoppas att dom tar).
I dag har jag planterat om ett par stevior, någon tomat, tagit sticklingar från en speciell kaktusliknande pelargon... glömde bort namnet precis.
I slutet av veckan börjar storsådden, alla tomater, sommarblommor, kryddor.

Sidor: << < (3/4) > >>