Klimatsmarta hudvårdsproduker på Willys

Sidor: << < (2/9) > >>

hemul:

Vad är SLS? Är det farligt för MIG?  :eeek:

Nizhoni:

SLS är den rengörande delen av schampot, Sodium Lauryl Sulfate står det för. Såhär säger Skin Deep om SLS.
Det finns även andra rengörare att kolla efter, som SLES-Sodium Laureth Sulfate, ALS-Ammonium Lauryl Sulfate samt ALES-Ammonium Laureth Sulfate. Alla dessa rengörare är i vanliga fall alldeles onödigt starka för hår och hud, dock behövs de om man använder produkter som innehåller mineraloljor, silikoner samt även en del 'sega' naturliga fetter som lanolin.

Även om jag undviker SLS (samt övriga) till hår och hud så vill jag ha min disk ren så där är det Yes som gäller, man får inte bli för tokig.

Ekub - Det kan finnas flera orsaker till att BM inte fungerade för dig. Vad hade du för sista-schampo? Hur många gånger tvättade du med sista-schampo och hur mycket silikon/mineraloljeprodukter använde du tidigare? Vilket balsam hade du till balsamtvätt? Masserade du in balsamet ordentligt och sköljde hårbotten ordentligt? Har du tvättat huvudbonader, kuddar, hårsnoddar mm rent från rester av gamla stylingprodukter?
Men för en del så passar det bara inte, som med så mycket annat.

hemul:

Jaha, det låter ju inte så bra då. Kan det vara sånt i hudkrämen också, eller är det ett rent "tvättmedel"?  :snowman_sad:

Nizhoni:

SLS är i första hand ett rengörande ämne men kan ibland användas som ett emulgerande medel, mängden är då mycket mindre än om det är den rengörande egenskapen man söker. Såhär på rak arm kan jag säga att Jungle-balsamet från Lush innehåller lite SLS för emulgering. SLS är också det som gör att schampo och tvål skummar väldigt mycket.

I Garants hudkräm verkar det inte finnas någon SLS, hemsidan.

hemul:

Men vad bra att du hittat en sida med detaljer! De kunde väl ha länkat dit, de nötterna. Jaha, då ska jag köpa den och testa. Utlåtande kommer om ett par dagar.

Sidor: << < (2/9) > >>