Ketchup

Sidor: (1/4) > >>

hemul:

Ketchup

Detta är inget exakt recept. Jag vägde (och räknade) den här gången bara för att kunna skriva ett recept. Det är fritt fram för experiment. Det finns massor med olika ketchuprecept. Jag har plockat ut de kryddor jag gillar och som i mitt tycke gör att det smakar ketchup.

1 kg tomater1/2 kg gul lök1.5 dl rödvinsvinäger (minst)10 nejlikor10 kryddpepparkorn2 kardemummorkanelstång, 1 bit lång som tummen räcker1-2 tsk senapspulver (alternativt gula senapskorn)5-10 lagerbladnågra tag på pepparkvarnenlite salt
Om man vill:
Tomaterna ger så mycket sötma så man behöver egentligen ingen sötning. Jag brukar ta ett par teskedar råsocker med kraftig smak, t.ex. melass. Men som sagt, för sötman behövs det inte.

Egentligen ska man skålla och skala tomaterna, men det struntar jag i. Skär tomater och lök i bitar och förpassa alltihop till en kastrull.
Låt småputtra under lock i 1-2 timmar.Plocka ur ivf lagerbladen och kanelstången. De andra kryddorna kan vara kvar om man vill. Tycker man det är nog kryddigt redan så pillar man upp dem. Mixa järnet.Häll tillbaks i kastrullen och koka ihop litegranna utan lock. Det brukar vara rätt bra konsistens från början. Smaka av med mer salt och vinäger om det behövs.
Vill man spara en längre tid är det nog bäst att sätta till Atamon. Satsen ger ungefär 2 1/2 majonnäsburk. Färgen blir så klart inte så tomteröd som Felix ketchup. Ketchupen är god till allt möjligt, inte bara korv. Det blir annorlunda när man vet vad som är i.  :shy:

idalinda:

MMM. jag kommer säkert att testa detta någon gång, funderade lite ketchup idag när jag läste i " den hemlige kocken" om att i 1800 -talet använde man inte alls tomat i ketchup, minst sagt annorlunda tanke.

Boken berättade om ingredienserna i dåtidens ketchup , men inte mängder.

Kan någon gissa hur man skulle göra en sådan här ketchup:
" koka ihop sardeller, schalottenlök, pepparrot, muskotblomma, skivad citron, hela kryddnejlikor och pepparkorn med portvin och madeira.
Reducera till hälften ( vadå?).
Använd sparsamt tillsammans med smör som sås till stekt eller grillad kött"

hemul:

Det var en del ingredienser där som jag ska lägga till nästa gång.  :drool:

Tycker det blir jättegott. Har t.o.m. ätit den till entrecôte - med smörklick förstås. :biggrin1:

Förresten, färgen blir lite som chilisås, sån man köper.

hemul:

Säger kocken något om Atamon? Brukar använda det ibland.  :shy:

MiaP:

Kocken säger en hel del om konserveringsmedel. Hela E-listan finns med i boken så den kan rekommenderas varmt till alla LCHF:are. Det är en fantastiskt bra bok och värd varenda krona. Och bra pris hittar man på Adlibris och Internetbokhandeln.   :whistle:  :lick:

Sidor: (1/4) > >>