Ketchup

Sidor: << < (2/4) > >>

hemul:

Men säger han något specifikt om Atamon?  :crazy:

MiaP:

Nej inte just om Atamon vad jag kan minnas eller hittar i innehållsförteckningen. Men om man går på innehållet så kan man ju leta upp E-nummerna så får man veta lite mer.

Och i vissa fall behövs ju konserveringsmedel men med dagens frysar är det bättre att förvara där i små portioner så behövs det inget Atamon.

:wave:

hemul:

Men jag tror inte Atamon är så farligt. Just den här typen av grejer tycker jag är svårt att ha i frysen. Man äter ju inte alltid samma mängd.

MiaP:

Nä, jag tror inte heller att det kan vara så farligt i små doser. Men jag har tex mitt äppelmos i frysen och glömmer alltid att ta fram det till skinksteken.

En annan sak appropå Atamon, man brukar säga att man ska lägga äppelklyftorna i en skål med vatten och citroncyra eller Atamon när man ska koka äppelmos. Men jag tar i stället en skål med ca 1-2 l vatten och en stor tsk salt. Det känns inte alls i sylten sedan och fördelen är att äpplena inte mörknar, de mörknar inte heller efter i frysen vilket de gör om man har haft dom i citroncyra. Så mitt äppelmos är lika vitt och fins som när jag kokade in det. :smack_head: :lick:

hemul:

Jag slänger dem i grytan vartefter bara. Fast jag gör nästan aldrig äppelmos längre. Inget gott på köpeäpplen.

Sidor: << < (2/4) > >>