Jag har gjort en upptäckt. Jag har gjort den här övningen för triceps, men jag står.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBOneArmTriExt.htmlJag har nåt outrett problem med armbågarna, en nerv är i kläm på nåt sätt. Det är mycket bättre nu, men händerna somnar fortfarande lätt om armbågen är helt böjd. Händerna somnar innan jag gör så att säga, för jag kan inte låta bli att krypa ihop. Detta har tidigara orsakat känselbortfall i händerna, sista gången kom det faktiskt när jag försökte göra typ styrketräningsrörelser, men obelastat. Så jag är jätteskraj att utlösa nåt igen.
Hur som, den där övningen ovan känner jag av i vänstra armen, just när jag är nära maxböj. Det blir en sån där elektrisk känsla som strålar ut i handen. Lite som en änkestöt, men väldigt svag. Det har blivit bättre och bättre, senaste gången kände jag för första gången inte av det alls. Så vad det än är så hjälper det tydligen att bygga upp musklerna runt.
Vad jag skulle komma fram till är detta...
Vikterna jag kör känns väldigt lätta nu men jag törs inte öka p.g.a. det här då. Till slut slog det mig att jag kunde ju prova någon anan triceptsövening, en annan position alltså. Sagt och gjort. Den här testade jag. Passar precis att stå på sängen.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBKickback.htmlNu kommer det!
Jag kände det inte alls i armbåden och det var ju bra, men det var typ 3 ggr så jobbigt som den jag har gjort förut. Blev alldeles svett och normalt svettas jag inte alls. Orkade inte alla 10 i ett sträck heller. Det måste ju innebära att det är effektivare. Ska nog gå över till denna övning. Det känns nog jobbigare för att jag är ovan vid själva rörelssen också och måste balansera lite. Men den biten borde man ju träna upp rätt fort och sen kan jag öka på vikterna så mycket jag vill och kommer att se ut som en rysk kulstöterska snart.
Bara ett tips. Det kanske är värt att testa olika övningar för en viss muskelgrupp och se vilken som verkar skonsammast och/eller effektivast, inte bara ta första bästa som man begriper hur man ska göra och som verkar bekväm, som jag gjorde.