Insåg just att vi på nåt sätt tappat träningsforumet. Behöver vi ett sånt? Efterfrågan verkar ju inte vara så där jättestor för då hade vi väl saknat det förr. Å andra sidan kanske det vore en inspiration? Vad tycker ni?
Nu till min fråga. Jag tror jag frågat det här förr, för länge sen, men det kanske inte var här.
Jag har tränat lite med hantlar ett tag. Det blir bara överkroppen (armar, axlar, skuldror, bröst) än så länge. Jag har kört på med samma vikt för allting så här i början. Vissa muskelgrupper är ju naturligt starkare och ska vara det. Nu vill jag öka vikten för de starkare musklerna, problemet är att jag inte vet riktigt vilka muskler man bör ha tyngre vikter för och hur mycket tyngre.
Kanske låter knäppt det här. Jag tror att jag tidigare fått svaret "lyft så tungt du orkar", men det funkar inte riktigt för mig. Jag har ju tidigare haft muskelproblem och muskelsvaghet och är fortfarande lite känslig. Jag vill inte riskera att göra illa muskelfästen och inte kunna göra något alls på månader. Därför vill jag inte pressa, utan träna upp musklerna med lättare vikter först. Därför är det lite svårt att känna vad som är lagom, jag orkar ju lyfta mycket tyngre än de vikter jag kör med. Nu när jag vill öka lite vill jag inte riskera att träna mig till obalans, så att muskler som egenligen ska vara svagare blir starkare än de som ska vara starkare om ni fattar min förvirrade förklaring.
Jag fattar ju att biceps och triceps är starkare än underarmsmusklerna t.ex. Men hur mycket tyngre vikter är rimligt att använda? Ska bicepts och tricepts vara lika starka? Vilka andra muskler bör tåla mer och vilka tål mindre? Om man kör x kg för biceps curls, hur mycket är då rimligt för bröstpress? Har ni som tränat undere lite mer ordnade former lite tips till mig? Jag har ingen känsla för proportionerna alls, nämligen.
Jag kanske krånglar till det, men jag tycker det är svårt och vill att det ska bli rätt.