jordgubbar

Sidor: << < (3/8) > >>

idalinda:

Tjaha då behöver du sandodlingsråd :

Då har man lecakulor ett lager på botten ( jag har sytt nätpåsar åt kulorna så det blir lättare att återanvända dom )
Sedan sand.
Jag har förodlat gurkan i en liters bytta, så jag sätter den litern jord i en mindre nätpåse och låter den stå på mitten och
fyller på med  sand överallt
Det är viktigt att sanden täcker hela jordklumpen för annars avdunstar det för mycket vätska från jorden.
Så¨där ett par cm.
Sedan några cm, klippt gräs överst.

Du kan använda gamla strumpbyxor som " nätpåsar"

När du direksår, gör allt fram till att du har nätpåsen med jord i mitten, men täck inte med sand över den.
Utan vänta först att plantan tittar fram!
under den veckan får du ha koll på att jorden inte torkar.
Sedan när plantar vuxit upp kan du täcka med sand och därefter med gräset.

Jag odlar även tomter, paprikor , chili och aubergini i sand.

Då måste man bara har koll på vattningen och  gödningen.

Fördelen är  att man kan återanvända sanden år efter år,
i vanlig fall  byter man ju jorden varje år.

Det finns folk som har odlat i sand över 15 år och inte har haft några jordsjukdomar  alls.

Tina:

Va smart det där med lecakulorna. Tack för tipset. Mina jordgubbar har inte ens blommat ännu men de ska vara remonterande så jag förvänta rmig gubbar hela sommaren.  Men de tdär med gurkorna, jag som tyckte jag var smart som förodla innomhus  :glare:

idalinda:

Gurkor förodlas inomhus ,  :wave:, alla mina är förodlade.
Men nästan alla dom jag planterade ut , tog och dog, rothalsen är så känslig .
en växthusgurka gillade inte heller sin omplantering, men jag tror mig ha 3 växthusplantor kvar !

Corny:

Idalinda, jag älskar dig!  :heart_throb: Du är så bra på att förklara allt det här med plantor!  :flowers: Hade det inte varit för dig, så hade jag aldrig vågat skaffa fler skott igen! Men nu gick det bra! :lol:

Ekub:

på tal om jordgubbar, ska man gödsla dem? Isf går det bra med vanligt blomgödsel på dunk?

Sidor: << < (3/8) > >>