jordgubbar

Sidor: << < (8/8)

anod:

hejsan idalinda, nu måste jag få veta hur torkar du jordgubbar? å när dom e torkade kan man äta dom "torra" eller ska man blötlägga dom å koka kräm edyl?
kan man strö dom på fil? det låter nästan som om man kunde ha dom som alternativt godis  :lick:
en fråga till , du som verkar va forumets trädgårdsvetare denna blomma på bilden , vad e det för sort , vet du (eller nån annan) det?
det e ju en vanlig växt i många trädgårdar, jag hade den i min förra, det va en härlig blomma att plocka in stora fång av å ha på köksbordet, inte särskilt hållbar kanske men så somrig!

idalinda:

Citat från: hemul skrivet 2011.06.22 - 15:25:23
--
Jag kan skicka det vi tömmer ur våra grillar till dig.

--
om ni har eldat med ved ...

idalinda:

Citat från: Tina skrivet 2011.06.22 - 16:56:18
--
Cajsa warg i Stockholm har obesprutade för 50 kr/l, som hittat!

--

Och jag fick mina ekologiska för halva det priset  :yay:

idalinda:

anod, tyvärr är jag inte duktig på att namsätta blommor. Den blomman har jag ju sett och tycker att den är vacker, men namnet...
Om du reggar dig till forumet odla.nu  ( reggandet tar inte lång stund)  och lägger fram bilden där så har du nog namnet på en timme eller högst två, Där finns folk som kan ALLT!

Jordgubbar torkar jag i en torkapparat av OBH- Nordiga, kanske 5 våningar med hål så att luften kan cirkulera.
Jag skivar jordgubbar i jämntjocka bitar  i apparaten.
Sedan förvarar jag dom i en burk.
Du gissade rätt, vi använder dom som godis här hos oss, man tar den torra biten i munnen, och om en stund kommer koncentrerad
mustig jordgubbsmak.

Varje år säger vi att detta ska vi ha mer. Men det blir svårt när vi köper eko-jordgubbar  bara en gång och torkningen tar tid.
( köpestället ligger nästan 10 mil bort) I år är vi bortresta under den bästa skördetiden, så förmodligen blir det inte jättemycket torkat i år heller  :cry:

kwidell:

Smart apparat!  :thumbsup: går det att göra typ beef jerky i en sådan tro?

Sidor: << < (8/8)