Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.06.30 - 08:07:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 111 112 [113] 114 115 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1005955 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1680 skrivet: 2012.04.26 - 17:25:45 »

hejja Sorla, roligt att du läser boken och kan dela med dig.

Jag har mått så bra under många år, migrän bara en gång per år ungefär.
Men på senaste 2-3 åren har det blivit tätare, och extra mycket under det senaste halvåret.
Mysko, då funderar man många extra varv vad det kan bero på. Hormoner med åldern,
mat, träning /icketräning... ???
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #1681 skrivet: 2012.04.26 - 17:55:30 »

 :bang_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #1682 skrivet: 2012.04.26 - 23:29:18 »

Jag har bara läst lite grann om migrän men kvinnans hormoner kan också spela in - vid klimakteriet tex. :hm-hm:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1683 skrivet: 2012.04.27 - 08:09:37 »

Har du fått träffa någon kunnig läkare, Idalinda? Om huvudvärken ändrar karaktär, intensitet eller intervall. Antecknar du i någon almanacka när du har huvudvärk? Det är också en bra idé. Så du kanske ser något mönster. Varje gång när huvudvärken kommer behöver man sätta sig och tänka vad man har eventuellt gjort som triggade den här gången. Varit ute i solen? Druckit för lite? Vilat för lite? Glömt andas? Mens? osvosv.

Jag hade huvudvärk hela eftermiddagen. På kvällen blev det relativt ohanterligt, men jag körde vetekudde på min onda käke. Det var jätte skönt! Varm! Då kunde jag skjuta på medicinen ytterligare 2-3 timmar. Tänk att jag aldrig har tänkt på den varianten förut!  :bang_head:

Huvudvärken igår berodde nog på en massa faktorer. Först och främst är jag öm i käken och området runt vänster öra. Överkänslig av all migrän jag har haft där. Läkaren förklarade för mig att det var typiskt för migrän och helt normalt. Det blir så av täta anfall. Inte käken då, utan musklerna i skallen bakom örat. Dessutom blödde jag endel den här gången när han satte botoxsprutorna. Det i sin tur berodde på att jag hade tagit en Voltaren innan jag kom dit pga ryggskottet. Därav har jag små bulor i skallen här och där som ömmar. Just där bakom örat har jag en rackare som ömmar rejält. Så det triggar. OCh så var jag till naprisen igår. Det triggar ibland. Och efter det åkte jag till jobbet med fk-papper. Lysrör och en massa prat. Sen när jag kom hem var jag tvungen att tömma tvättmaskinen direkt för svärisarna skulle komma och låna vår. Och så såg köket ut som en smärre katastrof, så det tog jag hand om istället för att passa på och köra avslappning. Korkat! Där var det första felaktiga beslutet. När väl svärisarna hade kommit fanns inte så mycket annat att göra än att finnas till hands och vara social igen. Börjar ha ganska ont nu i skallen. I med snabb middag före alla andra och sen iväg på årsmöte i bostadsföreningen. Som väl var bara en timme, men lysrör i lokalen! Ont! :sosad: Äntligen hem och kunde sjunka ner i soffan med en varm vetekudde.

Nä summa sumarum. Ingen bra dag alls! Var jag sjukskriven? Har jag inte märkt? Idag blir det bättring! Avslappning, lätt rörelse, ut och röra mig sakta. Eventuellt lite matplanering så maken kan handla ikväll. Om jag orkar.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1684 skrivet: 2012.04.27 - 23:19:13 »

Jag ser definitivt kopplingen med hormonerna. Har redan börjat planera livet efter mensen, att jag inte lovar göra något
speciellt just då.

Jag är nyfiken på Mia Lundins bok, tror att jag kommer att besälla den från biblan snart.
Alla dessa migränmat gör mig snart deppad.
Snart är det inte mycket jag kan äta....

Mitt första steg i dag var att göra ordentliga pauser under dagen, jag lovade till mig själv att avsluta något
alltid lite tidigare än vad jag tänkte skulle varit bra att göra.
Nu är det ägglossningsdygnet, men den påverkar inte så mycket på skallen...
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #1685 skrivet: 2012.04.28 - 00:17:01 »

Varför tror ni kost påverkar?
Först så stramar blodkärlen i huvudet åt och sedan kommer det en signal från hjärnan som ger att de ska utvidga sig fort - migrän.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1686 skrivet: 2012.04.28 - 09:45:16 »

Vissa mat ( ost, rödvin, choklad) har varit kända utlösande faktor för migrän sedan jag var barn, typ 40 år.
Nu har man upptäckt massa annat som orsakar migrän också.
Vissa reagerar på ost , andra inte. Man måste själv leta på sina tiggers.

Hormonella förändringar påverkar också ,lika så lufttrycket, stark ljus, starka ljud .....

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #1687 skrivet: 2012.04.28 - 09:46:38 »

Dricker barnen mycket vin i Finland?  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1688 skrivet: 2012.04.28 - 15:19:47 »

Vem är Mia? Har aldrig hört talas om henne?

I vissa viner och lagrade ostar finns det något ämne som kan ge migrän. Varför och hur vet jag inte. I boken jag läser just nu förklarar han det med att alla människor är känsliga för extrema situationer. Vem som helst som utsätts för en extrem miljö + dåligt med sömn + druckit för lite vatten osv får migrän. Det är en varningssignal från hjärnan att något i miljön, maten eller vad det nu handlar om , är skadligt för oss. Vi migräniker är MYCKET känsligare för dessa signaler som hjärnan sänder. Därför reagerar vi med migrän i ett betydligt tidigare skede än en normal människa. Den beskriver han att man ska poängsätta sina triggers också. Därför att vissa triggers ger ju inte alltid migrän. Bara i kombination med någon annan. Så om jag har sovit bra, ätit på fasta tider och är frisk i övrigt. Då klarar jag av att äta en god ost på kvällen. Men om jag har misslyckats med allt det andra kommer den där biten ost ge mig migrän. Därför kan man försöka poängsätta osten, och alla andra triggersarna. Och så håller man koll på hur många poäng man "har gjort av med" så man vet om det finns utrymme för en bit ost på kvällen. På det sättet går det att planera lite, om man tex. ska på fest på kvällen och vill unna sig gott.

Idag har jag suttit på trampolintävling på hård obekväm bänk utan ryggstöd. Högt ljud och lysrör. En mardröm med andra ord. Så igår skötte jag mig minutiöst. Mat på bestämda tider. Avslappning och i säng på min vanliga tid. Upp samma vanliga tid i morse, yoga och frukost på vanlig tid. Och så tog jag med mat som jag vet är ok för mig. Öronproppar och solbrillor också med. En halsduk för nacken och en liten specialstol så jag hade mitt eget ryggstöd med mig. Vatten i flaskan och så koll på tiderna så kaffet och maten kom i magen på rätt tid. Hittills har det gått bra. Ingen migrän så här långt. Och jag är hemma igen. Jag ska nog gå upp ett par våningar i mörkret lite och köra ett pass avslappning, så ska jag förhoppningsvis klara kvällen också.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1689 skrivet: 2012.04.28 - 16:04:01 »

Mia denhär pratar jag om:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197957925

Jag kom dit från migränsidan genom någon länk.
Hon är barnmorska, bor i USA och har en hemsida + säljer kosttillskott och naturliga hormoner eller något sånt.
Jag vill läsa boken för att fatta vad det handlar om.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1690 skrivet: 2012.04.28 - 17:10:17 »

Jag läste just att problemet med hormoner egentligen inte är att halterna är för låga, eller för höga. Utan att de ändras. Det optimala är JÄMNA hormon-nivåer. Blir inte det svårt om man äter tillskott av något som ska påverka hormonbalansen? Blir det inte risk att man orsakar ännu större svängningar? Jag kanske ska ställa frågan på fejjan också?  :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #1691 skrivet: 2012.04.30 - 23:03:37 »

Hur går det här då? Är det fortfarande bättre (hoppas)?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1692 skrivet: 2012.05.01 - 11:36:38 »

Lite bättre. Jag klarar ibland 3-4 dagar. Någon gång bara 2 dagar mellan. Hur det blir när jag börjar jobba är svårare att sia om just nu. Men jag känner mig piggare. Orkar göra lite saker som har blivit liggande länge. Sydde bland annat in ett par byxor igår. Så nu har jag ett par jeans till.  :thumbsup: Och så orkade jag vara i trädgården och fixa i söndags. Fast det blev nog lite för mycket. Blev migrän dagen efter.  :glare:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #1693 skrivet: 2012.05.01 - 12:04:43 »

Du ska göra bara lite! :nono:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1694 skrivet: 2012.05.01 - 14:08:28 »

 :cry: Jag vet! Men det är så svårt när man mår bra ibland.  :sad:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 111 112 [113] 114 115 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544