God och enkel soppa med sting! Smakar lite kinamat nästan. Sött, syrligt och starkt på en gång.
Till 4 - 6 portioner behöver man:
- 4 morötter
- 1 potatis (kan uteslutas)
- 1 lök
- Ett par tunna skivor vitlök
- Hönsbuljong eller annan buljong. Rätt svag, inte för mycket alltså.
- Smör eller olivolja
- Citronsaft, lite lagom
- Ingefära, färskriven eller torkad
- Kajennpeppar (alternativt chiliflingor)
- Salt
Gör så här:
- Grovhacka löken och tärna rotfrukterna.
- Svetta löken och vitlöken lite i fettet utan att det tar färg. Tillsätt rotfrukterna, svetta dem lite också om ni orkar.
- Slå på buljong och vatten precis så det täcker. Krydda. Puttra tills allt är mjukt.
- Mixa.
- Slå tillbaks i kastrullen. Red med grädde. Smaka av och koka ihop eller späd med vatten till lagom konsistens. Ska man frysa så är det bättre att skippa grädden (till senare) och inte blaska i så mycket vatten för att spara plats. Det blir fräschare att tillsätta grädden när man värmer soppan också.
Variation:
Spiskummin kan vara gott i, fast det blir ett helt annat stuk då. Lite hackade örter att strö över när man serverar ser fräscht ut. En annan variant är att skippa grädden och i stället servera med en klick sur grädde eller CF blandat med rivet citronskal.
Potatisen kan som sagt uteslutas, men det bli krämigare och håller ihop bättre med. Det är absolut inte noga med mängderna. Vill man att det ska stinka vitlök så tar man så klart mycket vitlök. Jag tycker det i det här fallet är godare bara med en doft.
Tar man grädden till soppan i stället för i så får soppan en mycket intensiv och ovanlig färg! Soppan på bilden är redd med grädde och det tar ner färgen några snäpp.
Jag vägde allt när jag gjorde soppan i kväll för att få nåt att gå efter och då blev det så här. Det är inga jätteportioner man ska äta sig mätt på, mer tänkt som förrätt eller som nåt gott och varmt på kvällen till en "ostmacka" kanske. Vill man ha soppan mer matig kan man kanske tärna ner lite rökt fläsk eller nåt, men jag tror den är godast som den är. Man kan ju äta något till istället.
g fett prot kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Morot 360 | 0.72 | 2.16 | 20.16
Potatis 75 | 0.08 | 1.36 | 12.10
Lök 70 | 0.14 | 0.91 | 3.36
Grädde 200 | 80.00 | 4.00 | 6.00
Summa:
fett: 80.94g protein: 4g (4.43) kolhydrat: 41.62g Kal: 928.66kcal
Energifördelning:
fett: 78.44E% protein: 1.72E% (1.91) kolhydrater: 17.93E%
Beräknat på 5 portioner: med potatis 8.324 g kh/portion, utan potatis 5.904 g kh/portion.