Optimal sockerkakaOriginalinlägget härDr Kwasniewskis recept
- 10 ägg
- 100 g smör
- 100 g vetemjöl
- 2 tsk bakpulver
Vispa vitorna till hårt skum (som till maräng)
Vispa i gulorna en i taget.
Vispa i vetemjölet pö om pö
Sist vispas det smälta, avsvalnade smöret i.
Häll i form klädd med bakplåtspapper och grädda ungefär en timme i 200-220 ºC. Låt svalna i ugnen.
Att tänka påDe polska äggen verkar vara ynkligt små. Jag har stora skogsägg, jag och tar
8 stora ägg. Det blir bra. Har man enlitersformar så blir 2 sådana precis lagom. Annars får man ta en tvåliters, men man vill kanske inte ha så stora skivor.
Det här blir väldigt likt vanlig sockerkaka, tyngre och lite mer kompakt i konsistensen bara. I sig själv smakar den inte mycket, men när man har vräkt på bär och grädde så smakar det helt rätt! Att fukta bottnarna med steviaextrakt i sprit och dito vanilj är ett hett tips.
Jag brukar frysa i portioner om 3 tunna skivor, lagom till en bakelse.
Har tappat bort min anteckning om kolismängden, men jag minns så mycket att en sådan portion ligger på under 5 kolisar. Helt godkänt tycker jag och jag kan lova att man blir mätt också. Kör periodvis detta som kvällmat eller snarare nattamat innan jag lägger mig. Numera strör jag grovhackade valnötter och krossade kakaobönor över hela härlighetan. Det blir super! Vuxen smak, så att säga.
Jag ska tillägga att efter lite övning (och ny spis) så blir sockerkakan jättefin. Inte så där torr som på bilderna i gamla forumet.
Receptet norpat från Kwasniewskis böcker.