Några korta basfakta om mig - född 65, 1.64hög, lagomt rund och trevlig ..
OK då, varierar mellan 64kg och 70 beroende på årstid mm .. just nu .. tja, kanske 68 (?) (har ingen våg ..).
Startade LCHF: Hmm, svår fråga .. vi ändrade vår mathållning i januari i år med att slänga ut köpbröd och pasta bland annat ..
Margariner har inte ätits på årtionden så det var inget nytt .. men att äta SÅ mycket ägg och smör som vi gör nu, ja det har vi aldrig gjort förut !
Annars har vi det kött som kommer från vår jakt, älgkött, rådjurskött, ngn fågel, bäver, hare .. kanske björn till kommande höst om vi har tur (fast björnkött är ganska grovfibrigt och godast om det är rökt).
Vi köper oxkött från "ekologiska odlingar" så att säga, och gris ibland värmlandsgris och ibland från en gård ..
Framgångar: Kära gubben min har haft dålig mage sen tonåren, diaré jämt .. NU är den ... BORTA!
Vi är klart mindre griniga utpå eftermiddagarna än tidigare .. dofter och smaker är tydligare .. vi är inte lika kolhydatpluffsiga längre .. Vi har liksom blivit ett team som verkligen samarbetar kring mat och "vad köpa", skitkul
Motgångar: Gubben min längtar efter potatis ibland .. men han får förstås det ibland också .. litegrann
Annars vet jag inte ? .. motgångar finns det väl emellanåt med eller utan mat?
Nuvarande status: Ingen aning vad jag skall skriva .. mitt i livet kanske .. gillar livet
Ungarna har flyttat hemifrån, jobbar och sköter sig väl, det känns kul
Alltså har vi en helt ny frihet här hemma och kan fokusera mera på egna intressen .. en annan fas i livet, från början vemodigt, men nu glädje över att ungarna klarar sig så bra
Mål närmaste halvåret: Sanera mina tänder från amalgam (tandläkarskräck!) har tre fyllningar som måste bort ..
Sen så kanske min psoriasis går att påverka med den kost vi äter nu .. hoppas!
Långsiktigt mål: Hamna stabilt på sidådär runt 64 kg kanske? Fast jag är inte så upphängd på vikt, det är mera känslan att vi äter äkta mat för min del. Jag är nog en liten bondkärring i själen
Mitt tips till nybörjaren: Har du hund? vad äter den isåfall ? torrfoder? Vi slängde ut torrfodren hösten 2008, hundarna har fått nytt liv!! De luktar gott, pälsarna är strålande(!) hundarna är GLADA och NÖJDA på ett helt annat sätt än innan!
Kolla här kring torrfoder
http://www.bornfreeusa.org/facts.php?p=359&more=1eller här
http://www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html Jag kan inte verifiera tillförlitligheten hos källorna, men om enbart hälften är sant, så är det anledning nog .. Och jag ser på mina hundar vad som är rätt
Numera är det hemlagat eller färskfruset foder som gäller för våra hundar
Till sist .. att hitta en hobby, nåt som ger en glädje i livet som fyller själen liksom .. det tror jag vore gött för många .. inte bra att blir för egocentrisk .. Ha det gött alla!