Idag börjar jag min 3:e vecka med LCHF och jag tänkte att det vore på tiden att börja dokumentera och rapportera hur det går.
Första veckan gick jag ner nästan 1 kg som jag sedan gick upp med råge. Så här efter 2 veckor väger jag 0,5 kg mer än när jag började men jag misströstar inte. Tänker att det tar tid att komma in i nya vanor.
Det jag upptäckt som lite svårt som nybörjare är:
- Komma över "fettskräcken" och faktiskt börja ösa på med smör och grädde
- Lyssna på min kropp och inte äta för att jag brukar äta vid en viss tid utan våga vänta och bli hungrig. Det har tagit mig till idag att inse att jag inte alls behöver några mellanmål eller äta något på kvällen. Jag klarar mig bra ändå.
- Att trappa ner kolhydraterna, det blir lätt alldeles för lite.
- Att hitta bra allternativ när man inte är hemma. Utematen smakar inte gott och jag är skeptisk till innehållet.
Men jag är övervägande positiv och väljer helt klart smör och ost före mackan, bearnaisen före pommes fritten, omeletten före gröten osv. Maten smakar så mycket godare nu och håller mig mätt länge. Jag upplever också att jag äter mindre i volym. Nu ska jag börja vänja mig vid att lämna på tallriken när jag är nöjd och inte som jag brukar, pressa ner de sista tuggorna.
Jag hoppas också att jag får lite fart på fettförbränningen följande vecka och att jag blir lite klarare i huvudet. Det känns fortfarande som sirap när jag ska tänka.