Pitch, jag tror inte du förstod vad jag försökte säga riktigt. Jag tror inte någon av oss här är kapabel att själva räkna ut vad som är det optimala sättet att äta. Vi måste lita på vad andra säger. Det är ju det vi gör allihopa, eller hur?
Men vi kan kan ändå bedöma lite vad vi tycker låter rimligt och vilka teorier som vi tycker är mest trovärdiga. Eftersom det finns en stor LCHF-värld utanför Sverige, och fanns långt innan SSS skrev sin bok, så finns det annan kunskap att hämta. Jag tycker man ska göra det.
Tyvärr är diskussioner om detta med hur mycket/litet kolisar vi ska äta ofta döfödda. Speciellt förut förkom en attityd påminnande om Bush "You are either with us or against us".
Jag tror inte heller det är svårare för damer än för herrar att skippa "sötsaker". Speciellt när det gäller riktigt sötsug så är väl de colahinkande herrarna en klassiker.
Men nu handlade inte detta om sug, utan om att inte alla tror att 0 kolisar är optimalt. Jag tycker man ska låta folk avgöra själva vilken kolhydratnivå de vill ligga på och vem de ska lita på, vilka teorier de tycker är mest underbyggda.
Det förekommer också människor som uppenbarligen inte mår bra på extremt lite kolisar, men de har aldrig fått något gehör och det retar mig.
Det fanns flera
som annaw som kämpade så länge de orkade trots att de mådde skit. Så ska det väl inte behöva vara? Det är ingen duktighetstävlan om vem som kan äta minst kolhydrater, det här. Ska vi tävla tycker jag vi ska göra det om vem som får störst hälsovinster, för då kanske vi kan lära oss nåt användbart.
Vad vi har gemensamt är väl att vi alla är överens om att äta mycket kolhydrater ställer till det i våra kroppar och hjärnor. Om man sen väljer Atkins Induction/SSS, Annika D, någon annan LC-metod eller någon GI-variant, det tycker jag är och bör vara den resandes ensak och den enskildes ansvar.
Fram för mer diskussioner om olika varianter av LC och GI och varför olika människor valt att äta som de gör! Större öppenhet är aldrig fel och likriktning är boring och sällan särkilt givande.