Ja alltså, det där är ju en röra. En del menar ju att bara vissa födoämnen är tillåtna, speciellt i Sverige har det blivit så. Andra hävdar att det är den totala mängden kolhydrater man äter (och av vilken sort de är) är som är viktig.
Jag tror på det senare, men de flesta andra här tror nog på det förstnämnda. Jag menar att det är vad jag får i mig totalt som är det viktiga, inte en viss råvaras eller produkts sammansättning. Jag har hela tiden hävdat att det där med att vissa saker är tillåtna och andra är förbjudna bara är en lathund för att man ska slippa räkna kolhydrater, sedan har det blivit gudsord. Det är svårt att överäta vitkål så mycket att det blir katastrof liksom, men lätt med sånt som innehåller mycket kolisar.
Enligt ät-bara-tillåtna-saker-modellen är det så här.
vitkål 4 g kh/100 g helt tillåtet
morot 5.6 inte tillåtet
potatis 16 förbjudet
Enligt ät-högst-en-viss-mängd-kolisar-per-dag-modellen ser det ut så här.
Coleslaw på 250 g vitkål: 10 g kh
175 g morot: 10 g kh
liten potatis, 60 g 10 g kh
Vad jag menar är att de ovanstående givorna är som jag ser det likvärdiga vad gäller kolhydratmängden. Andra menar att moroten och speciellt potatisen går fetbort därför att de är på den förbjudna listan, saker som växer under jord och de innehåller mer än 5% kolisar.
Du får välja själv hur du ska tänka och vad du vill tro på. Har du problem med sötug/kolhydratsug och tror du ska börja svulla om du äter frukt eller stärkelserika livsmedel, då tror även jag att förbjudna listan är en bra modell.
Men har man inte den typen av sug, då förstår jag inte vad det ska vara bra för. Den modell jag följer innebär att jag försöker ligga på runt 50 g kolhydratar. Jag vill inte äta en hel hink vitkål per dag liksom.
De andra får förklara hur de tänker.