Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 15:08:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Portionsstorlekarna och näringsinnehållet i maten  (läst 16301 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.01.13 - 19:41:56 »

Hi gang!  :wave:

Storleken på portionerna vi äter har ju stadigt ökat under lång tid. Jag har funderat på om detta kan bero på mer än kolhydrattuggande, nämligen det allt lägre näringsinnehållet i vår mat. Utarmningen av jordarna med näringsfattig mat till föjd har ju pågått längre än fetthysterin och det tror jag de ökade portionsstorlekarna också har gjort.

Som ni vet är jag ju förtjust i buljong.  :shy: När jag inte använt buljong i sås på några dagar så brukar jag bli sugen och dricka en kopp som eftermiddagsfika. Jag har lagt märke till att jag blir mätt och inte alls vill ha mat i normal tid och skjuter ofta på det ett par timmar.

Kan det vara så att mättnad inte bara är ett resultat av att magen är full och att man fått i sig nog makronutrienter/energi, utan att också mikronutrienter mättar? Dåligt näringsinnehåll = hunger = större portioner för att få i sig ivf en bråkdel av de mineraler och vitaminer man egentligen behöver.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mervi
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 20


« Svara #1 skrivet: 2008.01.16 - 08:06:23 »

Du har säkert rätt, jag märker ju hur mycket mindre mina portioner är om jag äter fet mat istället för kolhydrater. Då blev man ju aldrig mätt, men riktig bra mat med fett och proteiner  blir jag nöjd ganska fort. Jag glömmer att jag har buljong i frysen, ett bra tips att dricka det när man behöver något och kanske får vänta på maten lite längre någon dag. :clapgrin:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2008.01.16 - 17:26:09 »

Mycket har blivit överdimensionerad ... när man tänker på hur mycket choklad eller godis smaskade man i sig när man var liten., jämfört med dagens mega-påsar :so_mad:
Lika så med allt annat onyttigt.

Jag började lite på goa fettet ,efter några veckor i denna kost,  att den  mättar mig och gör mig väl.
Mannen och den äldsta sonen  (15 år) tar fortfarande stora portioner jämfört med mig, men när de får det spinger de inte i kylskåpet titt som tätt, som det gjorde innan.
Det där rådet att man ska sluta äta lite innan man känner sig proppmätt, stämmer väl med LCHF, mättnaden kommer och varar läänge :lol:.

Det är så säkert att kroppen säger om något är fel, mineral/vitaminbrist syns på väldigt olika sätt, proteinbrist gör en trött och musklerna tynar bort, överskott av kolhydrater gör konstiga svullnader i kroppen :tongue:, så klart ska vi lyssna på vår kropp.
Frågan är bara att om vi tillräckligt länge ignorerar  :club: kroppens signaler slutar hjärnan att kunna lyssna på kroppen alls.
Loggat
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #3 skrivet: 2008.01.17 - 21:36:01 »

Jag tror att det kan vara så att näringsfattig mat skapar ett "sug". Man vill helt enkelt ha mer, fastän man egentligen är mätt. I somras kom jag in i en period då jag brukade känna mig sugen på något lite extra på kvällarna. Senare var jag och mätte mitt blodvärde, som visade sig ligga i underkant. När jag rättat till järnbristen minskade också suget. Så jag tror också att kroppen känner av brister och försöker kompensera dem, med det är inte alltid vi tolkar kroppen helt rätt.
Loggat
yla
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 5



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.01.17 - 22:32:47 »

sant  jag  känner av  ibland  att jag behöver nåt o  blir    gärna sugen  på de jag förmodligen  behöver
 som tillexempel lever
Loggat

lev idag imorrn kan de vara försent
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.01.18 - 21:40:59 »

Det har jag också känt, speciellt med lever.

Jag fick lov att slå ut en bunke med god fläskbuljong idag för att jag glömt att ställa in den i kylen. Jag som haft fläskläggsben kokandes hela natten. :bang_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2008.01.18 - 21:53:02 »

Kan ni lägga ut en riktig buljong recept ?

jag har gjort en kok av benmärg ca. 1-2 timmar och det blir då bra grund till en soppa, men jag kan inte kalla det till någon koncentrat, det går inte späda ut det. ( jag kokar kanske 2kg benmärgbitar till  5-8 liter vatten ( kommer inte ihåg exacct)
Men detta med långkok kan jag inte. Skalderman pratar om att  man jan frysa buljong i iskuber ,DÅ måste man göra någon annan kok än vad jag gör !
Berätta!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.01.18 - 22:04:00 »

Jag brukar koka på ettan minst över natten  om det är relativt stora ben, 10-12 timmar. Fräser rotsaker och lök, persilja (typ vanliga soppsaker - man tager vad man haver) innan jag lägger i benen och slår på vatten. När jag tycker det är klart silar jag och kokar sen ihop det.

När det geléat sig i kylen över natten (nästa natt) så klickar jag helt enkelt upp det på plastfilm och snor ihop små paket för frysen. Tog lång tid innan jag kom på att man kan göra så - letade praktiska billiga burkar jättelänge :smack_head:.

Blir ju inte så koncentrerat som fond så lite större än isbitar brukar jag göra. 1-2 skedar per paket beroende på hur koncentrerat det är. Men ni är ju flera så då går det ju åt mera per gång.

http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article1454.html
http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article1425.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2008.01.18 - 22:24:18 »

När jag tycker det är klart silar jag och kokar sen ihop det.


???

Vad betyder "koka ihop det"   praktiken   :smack:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.01.18 - 22:39:55 »

 :cry:

Reducera. Koka så pass länge att det blir lite mer koncenterat. Men har man 5-6 liter fläskbuljong kanske man inte vill koka så länge att en portion inte är större än en istärning.

Koka ihop = koka så det går ihop, blir mindre. (Så kan jag tänka mig att uttrycket kommit till)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2008.01.19 - 15:47:58 »

:cry:

Reducera. Koka så pass länge att det blir lite mer koncenterat. Men har man 5-6 liter fläskbuljong kanske man inte vill koka så länge att en portion inte är större än en istärning.

Koka ihop = koka så det går ihop, blir mindre. (Så kan jag tänka mig att uttrycket kommit till)

Om man har nu kokat först allt hela natten och silar det på morgonen, hur länge Ungefär tar denna mystiske " koka ihop" om man har 5-6 liter vätska ?
kan det ta 2 timmar ,8 timmar eller till natten.
Bara så att jag vet vilken dag kan kan starta koket  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2008.01.19 - 15:50:42 »

Det beror på hur hårt du kokar.  :lol: Det är inte så viktigt, man gör det ju bara för att spara plats.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Minna
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 19



« Svara #12 skrivet: 2008.01.27 - 19:44:59 »

När du kokat din buljong 5-6 liter är det mycket av det som är "vatten".  När du reducerar - kokar ihop ångar du helt enkelt bort vattnet. Jag vill minnas att det ska vara ca 30% kvar. Men i princip kan du reducera till du får en gele-liknande koncistens och då går det att späda ut när du behöver det senare. Det är lättare att ha små käcka paket reducerad buljong i frysen är oreducerad litervis.  :smile:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.02.06 - 23:29:03 »

Hörru idalinda, jag glämde säga att du ska skvätta i lite vinäger också. Syra hjälper till att lösa ut mineraler ur benet.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #14 skrivet: 2008.02.07 - 22:29:44 »

Nu har jag kokat en sants buljong!  :lol: Det tog 3 dagar.  :whink:

Stekte på lite morötter, palsternacka, rotselleri, purjolök och rödlök i stora bitar med lite smör. Sen lade jag i 2 märgben från kalv som levt på dimjölk, gräs och frisk luft och råa ben/brosk/leder/slamsor från en kyckling(som säkert INTE fått frisk luft och gräs) och öste på en massa kallvatten så det täckte. Jo, jag skvätte i en del äppelcidervinäger också.  :whink: Kokade upp och skummade av.

Sen fick det stå och mysa lite på spisen i 3 dagar. Jag fyllde på med vatten när det kokade bort och rörde lite då och då.

Perfekt att gå och ta sig en liten kopp buljong då och då.  :clapping:

Slutet på dag 3 silade jag och reducerade den. Det blev inte mkt kvar.  :blink:
Jag fyllde en sån här liten istärningslåda med buljong så nu har jag buljongtärningar!  :lol:

Å JÖSSES anåda vad god den är!! Jag slickade faktiskt grytan när jag hällt upp klart i istärningslådan.  :shy:

Ser ut som om jag måste koka buljong minst en gång i månaden för det går åt som smör här hemma!  :lol1:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544