Jag visste att det här skulle funka, men har inte kommit mig för att testa förut. Julen är räddad med lowcarbpepparkakor!
2 1/4 dl kokosflingor
1 ägg + 1 gula
75 g smör
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
1 tsk nejlikor
1 tsk kardemumma
1 msk sirap + stevia efter smak (eller annan sötning)
Blanda de malda/stötta kryddorna med kokosflingorna. Slå över det smälta smöret och låt det stå ett tag så flingorna drar åt sig. I med ägg och sötning. Stålsätt er när ni smakar av smeten för det här är godis!
Låt degen stå och svälla åtminstone 10 minuter. Klicka ut toppar på en plåt eller pressa ut till platta kakor. Grädda ungefär 15 minuter i 175 °C.
Det är en rätt liten sats. Jag käkade bara upp en innan jag tog bilden.
De platta är godast. Blev sprödare än topparna.
. Det var bara ett glas kall mjölk som fattades, men det hade jag ingen.
Det är alltså en modifiering av det vanliga kokostoppsreceptet som står på påsarna. Mer smör och en extra äggula. Det brukar vara mindre del kardemumma i pepparkaksrecept, men jag tycker det är gott så jag vräker på. Hade jag haft hjorthornssalt hade jag tagit i lite. Det är nog värt att testa. Man kan nog ta lite mer kryddor utan att det blir för starkt om man vill det. Trodde det här skulle bli för mycket, men det blev det inte.
En lustig sak var att det blev som en riktig deg nästan. Tror alla kryddorna funkade som bindemedel. Jag tror helt klart att man kan fixa hjärtan om man orkar. Kanske ställa formen på plåten och pressa ut degen inuti?