Nu har hag testat grov senap. Kollade på andra recept där man inte blotlägger senapen utan antingen mortlar torra senapskorn eller så kör man skål och kanonkula. Vatten pyttar man i lite då och då.
Så gjorde ju inte jag, för jag har min BULLET.
Lätt som en plätt och gott blir det.
Tag ungefär lika stor volym vatten som senapskorn. 1 påse Santa Maria innehåller ungefär 1/2 dl så...
1 påse Santa Maria bruna senapsfrön
1/2 dl vatten
lite salt (är oftast inte salt i recepten, men...)
Ner med hela skiten i bulleten, på med locket med de platta knivarna och kör. Men kör inte för länge för bulleten är strark och mäktigt. Pulsa lite är bättre. Lyft på locket och kolla så ni ser när kornen är lagom krossade. Det går snabbare än man tror att göra alldeles slät senap och det vill man ju undvika. Vi snackar kanske 15-20 sekunders mixning, så kör typ 5 sekunder och kolla sen. Beror ju på hur fin- eller grovkrossat man vill ha.
Rör i någon matsked vitvinsvinäger (men rödvinsvinäger går också bra) och en tesked honung eller annan sötning. Smaka av om sötma och syra verkar bra. Senapen är nu jättestark. Tillsätt raps- eller olivolja tills styrkan mildrats lagom mycket. Dessa moment kan göras medelst omrörning med sked. Allt blandar sig jättelätt och bra. Låt sen burken stå åtminstone nåt dygn i kylen innan användning. Kornkrosset sväller till sig och senapen tjocknar lite och smakerna blandar sig också mera.
Olivolja ger smak. Det kan vara gott eller inte beroende på vad man ska ha senapen till. Rapsolja blev definitivt mer julsenap. Ska testa med lite slätare senap med rätt mycket olivolja och någon örtkrydda (dragon?) senare.
Vet inte hur länge senapen håller sig. Jag gjorde en sats före jul och den burken är det bottenskrap kvar i nu och den är det inget fel på. Tror det håller sig betydligt längre än så, ivf om senapen är stark, antagligen i månader. Men säker är jag inte.
Kostnad för en sådan här sats är ungefär 6 kr.