Som barn blev jag av med några envisa vårtor på händerna genom att droppa maskrossaft på de, så ofta jag kom ihåg, och lät saften torka in. Det var ett tips från min farmor. Vårtorna försvann efter par dagar, jag hade dragits med de i många år då.
På gymnasiet smittades jag av vårtvirus igen i skolans duschar, jag fick en stor på undersidan av högra stortån. Denna växte sakta men säkert, jag försökte behandla med allt, maskrossaft, ACO vårtmedel (vedervärdigt) men när stortån bestod av 1/3 vårta som gav upphov till smårvårtor på resten av foten samt hade spritt sig på andra foten blev jag tvingad att söka mig till en hudläkare. Det finns/fanns en med privatpraktik i Luleå, han lokalbedövade runtomkring vårtorna och brände bort dem med laser. Enligt hans egen utsago hade han aldrig sett så svårt fall när det gällde stortån, han fick bränna bort nästan hälften av stortån och kom nästan till nageln, underifrån. Det tog flera månader innan det läkte igen. Efter det hade jag i flera år inga problem med vårtor, men nu har vårtan på stortån återkommit, har haft den i drygt ett år och den är fortfarande väldigt liten, så förhoppningsvis blir den inte större.
Ibland kan man ju få så envisa vårtor att bara laserbränning återstår. Då får man nog söka sig till privatläkare. Denna läkare vi gick till hörde till FK så jag var bara tvungen att betala den vanliga summan för ett läkarbesök.