Hos idalinda
Kylen: 50-60 ägg, 2 kg ekosmör, 2 liter eko vispgrädde, 3-4 kg storeost ( 38%) , mezeyogurt
frysen: hinkvis olika bär, köttfärs, fläskfile, laxfileér och hel lax, rådjur, broccoli och förvällda grönsaker från trädgården
skafferiet: makrill i tomatsås, tonfisk i olja, kokosmjölk, krossade tomater och torkade saker från trädgården ( stevia, grönkål, persilja, chilipulver)
du verkar ha en riktigt stor kyl/frys...
50-60 ägg? Tar en jävla plats hos mig...
Gör du av med dessa volymer /vecka eller /månad?
Det låter mer som ett osunt "sparande"
Vi är 5 (två vuxna och 3 barn mellan 10-16 år) så jag lovar att det går åt ...
Under en vanlig vecka går det säkert 30-40 ägg -lätt- bottenlös-paj, pannkaka, vofflor , kokta ägg
handlar jag mer som nu på marknad lagar jag massa ägg-mat och fryser in ( glass, hemul-bröd)
Smör går det åt säkert över ett kg i veckan till soppor, stekning, äggoch smör-röra och med makrill på frukosten
Vispgrädde , 2 liter räcker kanske inte till en hel vecka, när vi gör voffor vispar jag 6 -9 dl grädde, likaså till pannkakor, 3 dl vispar jag ibland till mosade bär
ost , enkel matematik 100g ost / person / dag = 1/ 2 kg / dag under en vecka blir det 3,5 kg / vecka.
Så mycket går det inte åt kanske varje vecka, men kan förvaras länge.
Jag storhandlar kanske var 2-3 vecka med varor som kan lagras längre tid och fyller på ett par gånger i veckan yogurt, grädde, smör.
Grönsaker har jag just på på trädgården.
Kylen är en vanlig ca. 170 cm kyl , och känns faktiskt lite för liten ibland.
Frysen är lika stor men sedan har vi en stor frysbox till.
Jag köper varor hälst där/ då det är billigt och bra kvalité och då måste man köpa i större mängder.