Stjärna, hjälp mig!
Jag har aldirg använt parmesanost ( är det lite starkt
, jag är lite misstänksam helt enkelt ...)
Men jag var nyfiken på kålrabbipiffar och tänkte testa med vanlig ost och cheyennepeppar och salt.
För det första glömde jag saltet från kokvatten och tillsatte den med kryddor.
Sedan var det en omöjlighet att göra någon blandning av finriven ost som skulle fastna på kålrabbin, jag tog sedan ett ägg, blandade ihop och klickade på kålrabbin på stekpannan.
Vi gillade faktiskt smaken och funderade lite om det skulle fungera fintstrimlad med köttfärsen i ungslåda ( istället för potatis eller makaron )
Men hur får du osten att fastna på kålrabbin ??
Oj då, är visst lite sen att svara...
Jag lägger ned kålrabbin i en djup tallrik med riven parmesan, och sen får jag ibland förbättra lite genom att putta på osten med fingrarna. Men det fungerar skapligt. Kanske beror det på att parmesan är torrare än annan ost, och därför kanske drar åt sig fukten från kålrabbin och fastnar bättre? Bara spånar...
Parmesan är inte särskilt starkt, även om det har en karaktäristisk egen smak. Har du ätit pasta på nån italiensk restaurang (i ditt förra liv, menar jag
) så har du säkert smakat parmesan. Man kan köpa små påsar med färdigriven paresan, de är inte så dyra, det kan du testa. Om du gillar det så är det godare att köpa i bit och riva själv, men det är ju dumt om du inte vet att du tycker om det.