Detta är mitt favvobröd som jag kommit på alldeles själv.
Starkt inspirerad av doktor K förstås.
Nu ska jag gnälla! Jag älskar detta bröd. Tyvärr har jag fått sluta äta det p.g.a. laktosintoleransen (som jag inte är så säker på är latorintolerans längre). Min mage vill inte bli bra, så jag utesluter allt nu för att se var det slutar.
Brödet blir som sådana där tunna kakor man köper. Receptet fanns på gamla forumet under namnet Pizzabottnar/tunnbröd, men var för nytt för att vara med i backuppen.
OK, vi tar det för en del eventuellt negativa först. Det är baserat på ostmassa. Jag har försökt med både keso och kesella, men det blir ingen bra smet. Färskost typ feta skulle antagligen funka, men det tycker jag är för lyxigt. Så jag gör så att jag gör en större mängd ostmassa på en gång och fryser i lagoma portioner för att baka. Det är inte jobbigt och ostmassan är himmelsk att äta färsk med lite grädde. Grejen med det här brödet är att det inte smakar ost, utan känns som alldeles riktigt bröd, så jag tycker det är värt det lilla besväret. Man vet ju också vad man får. Finns inte ekokeso, nähej.
En sån här sats räcker till 3 laddningar bröd och det blir lite över att äta som det är också.
.
Hemuliska brödkakor- 300 g äggvita
- 4 stora äggulor
- 250 ostmassa
- 50-75 g vetemjöl
- 1-2 msk ister/smält smör (Inte mer! För mycket fett gör att smeten faller ihop)
- nypa salt
- 3 tsk bakpulver
Mosa osten med en gaffel så den blir småsmulig. Tillsätt äggulorna. Arbeta med baksidan av en matsked så att det blir så slätt som möjligt. Obs att jag har väldigt stora ägg. Gulorna väger nog en 18 g styck. Har ni mindre ägg får ni ta flera. Massan ska bli som fin äggröra till utseendet och i konsistensen.
Vispa vitorna till hårt skum (tänk maräng) med en nypa salt. Blanda mjölet och bakpulvret och tillsätt det lite i taget. Vispa ner ostsmeten lite försiktigt. Tillsätt det avsvalnade fettet och vispa ner det med handvisp - det brukar gömma sig för elvispen och man ska inte vispa för mycket nu.
Smeta ut till tefatsstora, runda kakor på bakplåtspapper. Baksidan av en matsked funkar bäst. Man kan smeta ganska tunnt (det jäser upp lite) och det behöver inte bli alldeles jämnt. Inte så gott om det blir för tjockt heller. Man märker efter ett tag hur tunnt man törs smeta. Försök smeta innifrån och ut så att inte kanten blir så tunn. Den bränns lätt då. Grädda i 200-225 °C, c:a 10 min.
Man får vakta på dem. När de börjar ta färg går det fort! Lossa kakorna med en stekspade och trava dem på en tallrik att svalna övertäckta med en duk. De kan kännas stela och spröda när de kommer ur ugnen, men mjuknar under duken. Förvaras i en burk i kylen. Gärna med en bit bakpaper emellan kakorna om man har många i en hög. De kan vilja smälta ihop om det blir lite tyngd på. Går utmärkt att frysa. Med papper emellan så kan man plocka upp så många man vill ha ur fryspåsen.
Varianter: Gör stora, runda kakor och använd som pizzabottar. Smeta en stor fyrkant över hela plåten och sporra till lagoma bitar efter gräddningen. Det är jobbigare att forma de stora kakorna, men det blir färre plåtar att grädda.
De här kakorna är super att göra wraps av! De på bilden är lite små. Jag gör större nu så blir det lättare att hålla.
Kolhydraterna då? Pja, jag brukar använda 60 g mjöl. Sist fick jag 22 ganska stora kakor. Det blir precis 2 g kh per kaka. Inte mycket att bråka om. Jag räknar bara mjölet. Kolhydrater i ost och ägg vägrar jag befatta mig med.
Uppdataring 2010.01.21
Det har visat sig att den här smeten går att använda till lite allt möjligt. Det går utmärkt att göra betydligt tjockare kakor om man vill ha stadiga mackor. T.o.m. bullar och muffins har vi gjort på detta recept. Så experimentera på bara och berätta förstås om alla lyckade experiment!