Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:19:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Salt utan tillsatser  (läst 19391 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.11.13 - 21:09:19 »

Min ICA har haft både Jozo och Falk grovt havssats utan tillsatser. Först slutade de med den ena, och sedan med den andra. Men titta vad jag hittade på Bodystore, Örtekräm grovt atlanthavssalt, 28 kr för ett kilo, fri frakt. Inga tillsatser och bra pris också. Finns även som finmalet för den som vill ha det.
https://www.bodystore.com/urtekram-atlanthavssalt-grovt-1-kg

Nu är jag inte helt övertygad om att oraffinerat är bra. Lär ju vara en hel del man inte vill få i sig i havsvatten också... Själv är jag egentligen bara ute efter kvarnsalt utan tillsatser. Om det är gott vet jag inte, har just beställt en påse.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017.11.16 - 18:04:34 »

Det var gott. Milt och fint. Men det är liksom fuktigt, så det ser lite märkligt ut i man glaskvarn. Känns liksom mjukt när man mal, men det funkar, även om det inte blir precis som det brukar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2017.11.16 - 19:27:53 »

Jag har testat havssalt och just att det är svårt att strössla över maten ogillas av vissa i familjen...  :whistle:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017.11.16 - 19:37:58 »

Men köp finmalt då. Eller ha det i kvarn.

Inbillade mig faktiskt att jag kände smakskillnad även i mat, som jag just åt. Köpte ett havssalt på invandrarbutik förr, men det försvann för en 7-8 år sedan. Det var vitt och torrt, men det var också märkbart godare än vanligt salt. Minns att jag brukade gå och nalla ett korn (grovt salt) och lägga på tungan bara för att det var gott. Kommer jag nog att göra med detta också. Det är någ med att vissa saltsorter smakar mindre skarpt som gör dem godare, tror jag. I det här fallet kan det ju också bero på att det är oraffinerad. Borde ju ha lite bredare smakspektrum, för att låta som ett matnördspretto. :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #4 skrivet: 2017.11.17 - 19:52:05 »

Jag köper Urtekrams oraffinerade havssalt. Lite grått, fuktig känsla. Här finns det på ICA Kvantum.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017.11.17 - 22:35:22 »

Visst är det gott? Men jösses vad många tag man får ta med kvarnen. Det ser ut som om det regnar ner lika mycket som vanligt, men tydligen inte.

Hade inte noterad att Bodystore har fri frakt utan krav på att man ska köpa för en viss summa. Superbra. De har faktiskt en hel del mat. Har ju kört på Örtekräms ekologiska majsmöl ett tag som mjöltillsats i bröd och om man vill reda nåt. De hade det på Hemköp, men har slutat med det nu. Mycket billigare på Bodystore också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017.11.24 - 13:32:35 »

Bodystore har 20% på hela sajten. "Hela veckan" skrev de i SMSet som kom idag. Vad det betyder vet jag inte. Man tjänar väl inte många kronor på salt, men det kan ju vara annat som fattas.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544