Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:17:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ont i råttan av cykelsadeln?  (läst 12508 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.05.29 - 19:52:32 »

Måste bara dela med mig av detta fynd.

När jag för många år sedan cyklade mountain bike, första gången i mitt liv jag hade en "sportig" cykel med lågt styre, fick jag nåt fruktansvärt ont i framstjärten.  :biggrin1:

Det var ju ett delikat och pinsamt problem. Ville ju inte stå där och beskriva i detalj för cykelhandlarn var skon klämde, liksom. Var något överviktig redan då, så jag tänkte väl att de kanske var det som var problemet också. La ner en mindre förmögenhet på sadlar, cykelbyxor och till slut ett nytt styre med längre styrstam så jag kunde höja upp styret något och fick lite mindre framåtlutad sittställning. Till slut fick jag till nåt acceptabelt. Men helt smärtfritt blev det aldrag.

30 år senare trillar jag på denna blogpost.

Consider this recent statement from the British Cycling Federation:

In the lead up to London 2012 [Olympics], with the UK Institute of Sport, we developed a special saddle for Victoria Pendleton, who had been suffering from saddle issues that were having a negative impact on her performance. After the Games, we wondered how big a problem it was and whether we had only uncovered the tip of the iceberg. We put together a team and decided to interview riders as part of a qualitative study. The findings were staggering, 100% of the riders we interviewed were having problems but, with a male doctor, physio and predominately male coaching staff, didn’t feel comfortable in mentioning it.

http://lovelybike.blogspot.se/2011/04/on-female-anatomy-and-bicycle-saddles.html

ALLA hade problem! Och jag trodde jag jag var någon slags missfoster...  :smack_head:

Ville bara dela med mig ifall nån annan lider av detta problem. Det är inte er det är fel på, det är sadlarna!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2017.06.02 - 20:20:28 »

Jag kör med gammeldags lädersadel både på min tantcykel och på min racer.
Gelsadel funkar inte alls för då domnar hela alltet.

Och betänk då att jag cyklar 2 x 5 km varje vardag till och från jobbet varje vardag sen 1995 så jag tycker jag är hyfsat cykelvan.

Så här ser min sadel ut

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017.06.02 - 22:46:39 »

Oh là là - en Brooks minsann!  :worshippy:

Men den har ju ändå normal form. Är lädret "sviktigt" liksom? Är det det som gör skillnaden?

Och ursäkta mitt ordval i trådens titel. Jag är starkt påverkad av kommissarie Evert Bäckström just nu. Jag borde ju givetvis ha sagt framstjärten. :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2017.06.03 - 07:23:05 »

Den vanliga damsadeln är bredare än rejsingvarianten men det syns nästan ingen skillnad på bilderna när man googlar pga av bildvinkeln.

Nja, sviktiga är att ta i. De är hårda från början och sen "mjuknar" de något efter egen passform. Fast de är ju fortfarande hårda ändå.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017.06.03 - 11:27:59 »

Vad är det som gör att du inte får ont av dem tror du då? Gelsadel funkade ju inte, så att de är lite mjukare lär det väl inte vara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #5 skrivet: 2017.06.03 - 13:16:32 »

På en gelsadel trycker sittbenen ner i gelén vilket kanske är skönt men sen är ju resten runt sittbenen mjukare och där trycker liksom gelén tillbaka och gör att allting domnar. För min del skulle det vara perfekt att ha två små gelekuddar precis under sittbenen men ingenting i övrigt. Tänk herrsadel som har ett hål i mitten på sadeln för att inte skava på kulorna.  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017.06.03 - 13:51:01 »

Men sittbenen är ju i bakstjärten? Jag fick ont där med, men mest där fram. Där domnade det till den milda grad att det kändes som vissa delar försvann helt. Sen när man hoppade av växte de tillbaka. Uppriktigt sagt kändes det en stund som om jag hade en snopp stor som en tumme ungefär.  :snowman_sad:

Man ska nog inte ignorera sånt där. Det finns en undersökning gällande cyklande poliser, från U.S.A. eller Canade om jag minns rätt. De hade mycket större problem med snoppen än sina icke cykelburna kollege. Bl.a. potensproblem, så man kan väl utgår från att nervskador kan uppstå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2017.06.03 - 16:20:17 »

Men vad jag menar är jag har inte problem med mina sittben, förmodligen för att jag har cykelvana efter så många år på cykeln fram och tillbaka till jobbet. Däremot trycker gelén upp de mjukare delarna fram vilket gör att de domnar.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2017.06.04 - 14:35:18 »

Min chef som tycker sig kunna detta med cyklande tipsade mig om sadlar som man måttanpassar själv. Man ska då sätta sig utan byxor (man fick ha trosor på sig, jag frågade extra om det, till allmänt jubel) på sån där wellpappkartong som det blir avtryck i så att man får ett avtryck av sittbenen. Då får man ett exakt mått på sittbenen och kan därmed beställa rätt sadel för sin rumpa. Men det hjälper ju inte upp problemen med den klämda musen. Men det är skillnad på damsadlar och herrsadlar, så det kanske kan vara värt att undersöka ändå.

Här hittade jag ett litet utbud på sadlar som ser ut att passa rätt olika utformade möss. Både bredare och smalare. http://www.cykelcitystockholm.se/komponenter/sadlar/dam-sadlar
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2017.06.04 - 14:43:03 »

Men alltså, knalla in i cykelaffären och fråga den 12-åriga killen bakom disken om de har nån lämplig sadel om man har problem med att clitoris domnar... Och så vill jag titta på en till min kompis som får blygdläpparna i kläm också. :huh: :clubhead:

Men kom igen nu Sorla, får du ont i råttan eller inte? Vi genomför en egen studie här sörru! :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #10 skrivet: 2017.06.04 - 18:24:09 »

För två år sedan så cyklade min man och jag väldigt mycket. Vi hade fårskinn på sadeln, sedan köpte vi gelöverdrag och hade fårskinnet ovanpå det. Vi köpte stoppade cykelbyxor också. Men jag fick ett förskräckligt snippskav så till slut kunde jag inte cykla längre. Snippskavet satt i under flera veckor. Det var hemskt! Förra sommaren cyklade jag inte en meter men ska testa igen nu i sommar men väääldigt försiktigt. 
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2017.06.05 - 11:23:45 »

Jag har gelöverdrag på min sadel och jag har inga problem. Förutom i början på säsongen då ömmar det förstås. Men klitoris klarar sig fint. Det är sittbenen som ömmar. Och blygdisarna lite i början med. Var det uttömmande nog?  :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2017.06.05 - 18:30:35 »

Nej. Vi vill ha en forensisk rapport. Med bilder. :police:

Jaha. Du är ett undantag då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2017.06.08 - 12:00:15 »

Eller så har jag en bra sadel. Jag har en sån Specialized-sadel med plats för de kvinnliga genitalierna.  :lol:

Sen har jag hört att man inte ska ha föör mycket stoppning. Tex att ha bååååde blöjbralla, gelsadel och fårskinnsöverdrag blir för mycket. Som att be om skav. Jag provade med blöjbralla och gelöverdrag och det var också för mycket. Men bara gelöverdrag eller blöjbralla funkar. Jag föredrar gelöverdraget då. Sen inbillar jag mig att det är viktigt att ha rätt sorts trosor med glatt tyg mot huden, så det inte skavet. och inte en massa resårer i sömmar och sånt. Mjukt, tunnt och osynliga sömmar bör man tänka.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2017.06.08 - 12:27:16 »

Man ska inte ha trosor i blöjbralla.

Jag vet att mjukt, t.ex. gelsadel, inte ska vara bra, men för mig funkade faktiskt gelsadel + cykelbyxor. Inte perfekt, en bra mycket bättre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544