Men det stämmer ju inte heller för basalförbränningen är ju ändå ett tabellvärde... Man vill ju inte ligga i sängen en månad för att kunna beräkna den själv.
Har du pulsklocka? Är det fortfarande relativt låg puls som gäller för maximal förbränning, typ inte direkt flåsig, kunna prata/sjunga hyfsat normalt? Tror ivf Sisson har rätt i att det är det bästa för hälsan och formen på sikt, begränsa totalflåsaktiviteterna.
Man får gör vissa rimliga antaganden utifrån "uppgifter på nätet", typ, om förbränning vid aktivitet under "beräkningsperioden" och dra ifrån för att få RMR eller vad man nu väljer att arbeta med / kalla det.
Jag har (haft?) pulsklocka men inte använt den på flera år. Jag tycker att jag "Mätt up"/ beräknat min förbränning så noga jag kan och tycker utfallet stämmer tillräckligt bra med teorin, så har inte haft "behovet" på senare tid.
Maximal fettförbränning (gram/min) uppnås nog strax under eller på maxbelastning... men kanske syftar du på när fett försörjer högst andel av energiförbrukningen? Iså fall är det ju faktisk vid vila!!!... Nåja, vad du "borde" mena (ursäkta förnumstigheten!) och det som ligger i de flestas målbild, är: Vilken strategi ska vi använda för att förbränna så mycket av våra fettdepåer (viktigt!) (LCHF-are tänker ofta bara på att "bränna fett" - och är bra på det!... men bränner ibland ändå inte ens så mycket fett som de äter...
)
Så mina funderingar:
1. Att maxträna bränner massa fett/tidsenhet - men man orkr inte köra många minuter och skaderiken etc kan vara stor.
2. Att ligga på sängen bränner nästan bara fett men ändå väldigt lite per tidsenhet, kräver i så fall att man inget äter...
3. Alla bränner fett, inte bara de som är i ketos! Och: Det gäller att bränna mer fett än man äter, annars förstår vi ju vad som händer...
4. Den faktor för förbränning som vi enklast/tydligast kan påverka är fysik aktivitet, det är nämligen obestridbart att den kräver energi, och helst ska denna tas från bilringarna - inte från intag av wienerbröd eller majonnäs...
5. Jag tror på att hålla basförbränningen igång genom att typ undvika att sitta/vila dagtid, ta trappor, prkera längre från stormarknadsentrén etc...
6. När det kommer till det man kan kalla träning så tror jag på låg- till medel-intensiv aktivitet (rask promenad/jogging/cykling) under så lång tid man orkar (eller har tid med). Är det så att man är 100% inriktad (och har tid och möjlighet) på att minska fettdepåerna så kan man ju om man har "huv'et med sig" ägna många timmar per dag åt fysisk aktivitet på denna nivå utan att "gå in i väggen" eller bränna ut sig. Men som sagt "huv'et"... Turf?...