Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:00:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Blodpropp  (läst 12396 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.12.22 - 04:48:51 »

Någon som har erfarenhet av det? Fick plötsligt en bulle på ena underarmen. Gjorde inte ont, men såg ju ganska märkligt ut. Som ett jättestort insektsbett ungefär. Kände en större förhårdnad under huden. Först brydde jag mig inte om det men sen tänkte jag att tänk om det är så här blodproppar ser ut så jag ringde sjukvårdsupplysningen. Syrran jag pratade med trodde faktiskt att det var en sån där ytlig, ofarlig (?) propp, tromboflobit. Nån som haft såna?

Den sitter på utsidan av underarmen eller hur man ska säga. Om man vinkar armen framför bröstet med hanflatan neråt sitter den precis på den bortre "kanten", mitt emellan armbågen och handleden eller lite närmare handleden. Det var först en tydlig "bula", man såg den lätt med blotta ögat, uppåt en halv centimet hög och lika bred fast förhårdnaden under huden var större. Fast men inte stenhård. Ingen smärta. Aningen varm. Nu efter 4-5 timmar har den sjunkit ihop och man ser inte längre upphöjningen med blotta ögat, men man känner fortfarande förhårdnaden under huden. Den har mjuknat och är mer utbredd. Avlång i armens riktning, kanske en dryg tum lång. Efter ett tag uppstod en lätt rodnad och en antydan till blåmärke som en ring runt om. Nu ömmar den när man klämmer på den med inte mycket. När den kom var en blådåder i närheten uppsvälld, men jag hade nyss gjort gymnastik och lyft (mkt lätta) hantlar, så det kan ha varit därför. Hade tvättat mig stax innan och då skulle jag absolut ha känt den när jag tvålade in armarna om den funnit där då.

Skulle vilja att nån tittade på det, men det kan man väl glömma den här veckan.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017.02.08 - 00:51:48 »

Det här hade jag glömt att jag skrivit om. Jo, nog var det en blodpropp. Ringde sjukvårdsupplysningen som trodde det och sen var jag förbi närakuten på dan. Ofarligt och vanligt, inget att oroa sig för om man inte får många sa de.

Men, nu har nåt hänt med en tå. När jag klev ur sängen  i morse gjorde en av småtårna ont. Den var svullen och varm och det var en hård bula på ena sidan. Har varit förkyld en vecka och hade inte varit utanför dörren på flera dagar, så nån ansträngninsgrej är det inte. Gör inte ont om jag låter bli tån eller försöker sätta på skor och sånt dumt. Var till sjukisen idag och det gjorde påtagligt ont att gå och sen gjorde det förstås ont efterråt också. Nu känner jag som två små hårda ärtor inne i tån.

Ärtorna känns ju inte särkilt propplika, men nu oroar jag mig istället för om jag kan ha fått artros i tårna också. Det var så det började i fingrarna, små "horn" ploppade upp helt plötsligt. Fingrarna har jag ju inte ont i, men kanske inte har samma tur med tårna om det nu är det. Frågade när jag ändå var på vårdcentralen om en sköterska kunde ha tid att titta på det, men det blev så klart nobben. Det hade ju varit för enkelt och säkert tagit flera minuter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2017.02.08 - 06:54:14 »

Jag har haft problem med en av stortålederna som i vissa lägen som när man skjuter ifrån steget gjort jätteont. Nu har det i stort sett slutat att göra ont men jag har helt klart sämre rörlighet i den leden. Trist!  :angry:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017.02.08 - 13:28:12 »

Skönt att det inte gör ont ivf. Fick du reda på vad det var för fel?

Jag får också ont i en småtå ibland när jag går, men har inte tänkt på vilken det är iom att det bara är ibland, kommer när jag gått rätt långt och går över samma dag. Men det skulle ju kunna vara den här.

Idag känns det mer som hela tån är svullen och det gör så klart ont. Kulorna känner jag inte längre, men det kanske är för att jag inte törs klämma så hårt.  :blush:

Fasiken, går det här inte över snabbt är är det kört med motionen (igen). Och jag som precis kommit igång. Gör ju ont att hasa omkring i fårskinnatofflorna redan, tror inte ens jag kan cykla iom att det är svårt att ha skor. Fast vad det än är borde väl i alla fall svullnaden gå ner efter ett tag.

Frågan är om jag ska bry om mig att försöka få en läkartid. De gör ju inget åt tår ivf för det mesta. Men jag vill veta vad det är. Blir så rädd att inte kunna göra något i sommar heller.

Nedrans osis. Var på återbesök hos läkare i fredags. Hade ju varit bra om tån krånglat redan då. Jag fick nämligen nån slags knölar på halsen för en månad sen. Ringde sjukvårdsupplysningen för de såg rätt läskiga ut, syntes utanpå och var lite röda. De trodde det var svullna lymfkörtlar (en satt bredvid struphuvudet, visste inte att man hade en där) och tyckte en läkare borde titta på dem eftersom jag inte kände mig dålig på minsta sätt. Att nämna att sjukvårdsupplysning sagt att det borde undersökas visade sig ge gräddfil -vakthunden i växeln upphörde omedelbart med sina frågor och jag fick tid samma dag. Så det är ett hett tips. Ung läkare som var jättenoga och skulle klämma på varenda lymfkörtel i kroppen och kolla en massa annat plus en massa blodprover. Pinsamt, har inte behövt klä av mig på decennier och var inte alls beredd på det, så där låg jag i mina trosor från Coop, småblommiga med rosett i midjan och inte helt hela heller.  :cool: Efteråt förstod jag ju varför hon var noggrann. Lymfom, så klart. Men alla värden var bra, "jättebra" t.o.m., så jag hade väl någon omärklig infektion.

Ivf börjar jag bli trött på knölar och svullnader nu.  :angry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017.02.09 - 17:27:24 »

Nu börjar jag bli nojig. Det blir inte bättre, det blir värre. Fasiken om det är artros.

Har ju i fingrarna, yttersta lederna på de tre mittersta fingrarna i båda händerna. I vänster hand har jag haft i 8 år tror jag. I höger 1 år kanske. Det började på liknande sätt, att en eller två knölar slog upp vid leden. Var aldrig svullet dock. Har inte besvärats det minsta av det, mer än att de där benknölarna gjorde ont när de kom emot nåt i början, de sticker ju ut liksom. Frågade ju inte läkaren vad det var förrän nu i våras då jag fått på högra handen också. Iom att det inte känns har jag inte tänkt på det. På vänster hand har de där benhornen gått tillbaka (nötts ner?), så de syns knappt.

Vad jag förstår har jag en jäkla tur som inte har ont av det. Är ju inte säkert att jag har samma tur om om jag får det i tårna också. Och kommer tå efter tå att angripas, som med fingrarna? Linkar ju inne t.o.m. för det räcker med trycket av fårskinnstossorna för att det ska göra skitont (har dragit så kan inte gå i strumplästen). Skor är ett helvete. Går jag ut har jag värk många timmar efteråt även om jag sitter still. Vet att det i så fall blir bättre med tiden, men när det känns så här är ju all form av motion utesluten. Vad fan ska jag göra om det blir så? Livrädd att få husarrest igen. :sad:

Jag vill veta NU. Det tar ju en evighet att få en tid och det här lär ju inte prioriteras.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017.02.09 - 17:47:10 »

Ursäkta för vidrig fotbild. Jag tycker man ser svullnaden på bilden. På ringtån, på höger sida, mot lilltån. Är inte säker på om det är ett sånt där horn därinne eller om det bara känns hårt för att det är svullet.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2017.02.09 - 18:06:30 »

Artros är väl mer inflammation av leden och inte typiskt att man får "horn"?
Säger jag utan att egentligen veta så mycket om det.

Oavsett är det ju väldigt handikappande att ha så ont att man inte kan röra sig normalt.
Jag tycker du ska söka för det
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2017.02.09 - 18:25:21 »

Känns lite löjligt bara, ifall det bara är en klämd tå. Inte för att jag vet hur det skulle ha gått till och det känns inte så. Men mest är det väl att det tar en jävla tid att få en tid här. Tycker inte riktigt det är akutvärdigt. Inte värdigt närakuten heller. Fast den enda gången jag varit dit var den som var före mig där för att få ett recept på Rinexin...

Jo, man får utväxter. Jag visste inte heller det innan jag fick diagnosen. Brosket bryts ner och eventuellt som någon slags kompensation bildas benpålagringar kring leden. På en del ställen står det brosk, och det skulle ju kunna förklara varför mina "horn" nötts ner igen. Det är väl därför fingrarna blir så där knotiga och förvridna på dem som har svår artros i händerna. Jag har alltså aldrig haft ont från själva lederna i fingrarna, utan bara vid mekanisk nötning mot hornen och även detta bara under ett par månader i början. På ovansidan av handen är det ju rätt lätt att undvika. Visst, man stöter emot saker lite när man diskar och sånt, men det var inte hela världen, gjorde aldrig så ont som det här, bara sved till lite. På tån går det inte att undvika ju.

Fast jag velar. Ibland tycker jag det känns mer som vätska. Det är inte speciellt varmt. Var lite varmt och rött i början, men nu känner eller ser jag ingen större skillnad, så inflammation tror jag inte det är.

Ursäkta att jag gnäller. Blir så orolig att jag ska bli vingklippt igen bara. Tror inte jag pallar att bli sittande igen utan att kunna ta mig nånstans eller göra grejer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



SV:
« Svara #8 skrivet: 2017.02.10 - 16:47:13 »

Hur har det gått med tån? Jag tycker visst en svullen och ond tå är värdigt en akutundersökning.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2017.02.10 - 19:07:57 »

Jodå. Det är faktiskt bättre. Bestämde mig för att gå till cityakuten och ringde för att fråga om jag skulle få komma in med min lilla tå, för jag ville inte linka dit i onödan. De har nån koppling till 1177 fast man ringer ett annat nummer och får ange vilken stad det gäller. Jättekonstigt. Sköterskan där tyckte ivf att man borde kolla sånt som kan vara en inflammerad led och trodde jag skulle bli insläppt. Så jag knallade iväg. Och märkte genast att det inte gjorde så ont längre, kändes ju, men kunde gå utan att halta. Men jag gick ändå. Sköterskan där trodde det var någon slags inflammation, men hon kände också den där förhårdnaden jag var osäker på, så det kan väl vara något annat också. Sköterskan sa att jag kunde prova att äta antiinflammatoriska. Det har jag ju gjort i flera dagar och det hjälpte inte ett dugg mot värken, men det kan ju vara de som gjort att svullnaden gått ner så jag fortsätter väl ett tag till.

Får komma ihåg att fråga doktorn när jag träffar honom i vår ifall den där förhårdnaden är kvar. Ifall det skulle vara samma typ av artros som i fingrarna kan det ju vara bra att vara beredd. Iom att det kommer så plötsligt kan man ju hamna i ett taskigt läge om man är mitt ute i skogen och plötsligt inte kan gå. Nu är det ivf hanterbart så här hemmavid.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



SV:
« Svara #10 skrivet: 2017.02.11 - 07:00:45 »

Jag trodde inte artrossmärtan kom så plötsligt med jätteinflammation och svullnad. För mig har det smugit sig på. Och artrosen i stortån värker i början när jag går, men efter en halvtimme eller så avtar det och känns bättre. De säger ju att rörelse är bra vid artros, och det är min upplevelse med. Jag får mer besvär i tån om jag har varit en längre period i stillhet. Men svullnad och feber i lederna har jag aldrig haft. Jag tror/hoppas din feber i tån beror på något annat.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2017.02.11 - 14:34:14 »

Det jag har i fingrarna har varit så, fast utan svullnad. Men där är det ju inget som gnager mot knölen hela tiden. När jag fick i vänstra handen pluppade det ju upp horn på fingrarna inom loppet av några timmar. Kände mig som en jäkla alien.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2017.02.13 - 16:20:39 »

Och mitt som har gått så lååångsamt. Det skiljer sig verkligen åt!

Jag överväger att ta tag i problemet med min högertå. Jag kan inte gå normalt längre utan linkar fram. Igår var vi på promenad ett par timmar, men jag kan inte ta full steglängd. (Tydligen var infon om en halvtimmes uppvärmning gammal erfarenhet. Det har blivit sämre med tån. ) Och dan efter, som idag är det ännu värre, så det gör ont bara att lägga vikten på hela framfoten. Jag går mer och mer på utsidan av foten.  :tongue_wag:

Men jag hoppas verkligen inte att det är artos i din tå! Konstig tå att börja med dessutom. Brukar det inte börja i stortån?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2017.02.14 - 00:01:28 »

Ingen aning. Men vad är det för fel med din tå då? Vet du det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



SV:
« Svara #14 skrivet: 2017.02.14 - 14:03:21 »

Jag antar att det är artros. Eller, har antagit. Kanske borde jobba mer faktabaserat med tån....😁

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544